|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
SCHOLASTICA
fr. Benedykt J. Huculak OFM THEOLOGICA INTROSPECTIO BEATI
IOANNIS DUNS SCOTI, DOCTORIS SUBTILIS ATQUE MARIANI* Doctoris Subtilis titulus fratri Ioanni inditus
est post disputationem Parisiensem, in qua feliciter defenderat sententiam de
immaculato Conceptu Beatae Virginis[2]. Intellectûs tamen eximia subtilitas non a puero traditur illi infuisse,
verum propter contemplativum ingenium magnamque pietatem data ei divinitus
intercedente Sanctissima Virgine, quam ille exemplo Ioannis apostoli iam
adulescentulus “acceperat in sua” (Io.
19, 27). Memoriae videlicet proditum est illum novitium Dumfrisiae, in urbe
Scotiae, non fuisse contentum sua facultate discendi artes liberales – quae
erant ianua ad cognoscendas res ecclesiasticas – et hanc ob rem affligi magnopere;
sed pro sua pietate factum esse dignum, cui appareret Beata Virgo Maria eum
tenere hortans, ne tristaretur, sed bono animo et fiducia plenus in studia
incumberet, simulque promittens semet illi impetraturam singulare auxilium a
parte Filii sui, qui Dei Sapientia esset personalis[3]. Hac in re cernitur Ioannis similitudo cum Patre Francisco, qui etsi frequentavisset
scholam cathedralem, tamen pro sua humilitate solebat nominare se illitteratum.
A Spiritu autem Sancto illustratus,
factus est sublimis explanator sacrae Scripturae: “ubi enim magistralis
scientia foris est, [eo] affectus introibat amantis”[4]. Inter alia notum est illum doctorem theologiae
ex Ordine sancti Dominici, qui ad Beatum Patrem venerat rogatum consultum,
discedentem declaravisse sociis sancti Francisci: “Fratres mei, theologia huius
viri, puritate et contemplatione subnixa, est aquila
volans; nostra vero scientia ventre graditur super terram”[5]. Ergo frater Ioannes iam indole contemplativa
factus est similis Patri Francisco, qui cum esset “non tam orans, quam oratio
factus”[6], meruit fieri reserator arcanorum Bibliae. Unde
una cum Beato Patre factus est praeco Magni Regis seu Domini Iesu et itinerans
cantator gloriae Mariae Virginis, sed etiam meruit charismati Franciscali altum
praebere fundamentum biblico-theologicum. Ipse vero intellectus eminens solet duabus normis indicari, quarum una
sonat: ‘Sapientis est ordinare’[7], altera vero: ‘Bene docet [is], qui bene
distinguit’[8]. Ambae tamen videntur esse duae facies unius
eiusdemque numismatis, quod est subtile ingenium. Utraque enim regula eo
tendit, ut obiectum cognitionis intrinsece distinguatur
seu conceptualiter dividatur in partes, quae deinde sint ordinate collocandae atque
describendae. BENE DOCET IS, QUI BENE
DISTINGUIT In consideranda regula priore occurrunt ante omnia
notiones quaedam Ioanni peculiares, quae iam solae de acumine eius reddunt testimonium,
eo magis, quod magni sunt ponderis in eius praeliminari sententia de Domino
Iesu. usus
moderatus rei philosophicae Sub
penna fratris Ioannis Duns Scoti saepe occurrunt termini: ‘signum’, ‘instans’,
‘punctum’, ‘momentum’, per se etiam ‘ordo’, qui tamen conceptus propior est
alteri formulae. Ope harum notionum instar atomorum vel etiam minorum
particularum elementarium, Ioannes – penetrabili introspectione facta velut
radiis Rentgenicis – dividit ea, quae ab aliis tractabantur per modum unius. Exempli causa animadvertatur hoc celebre eloquium, quo ceterum adumbratur
peculiaris compago theologiae Scoti: “In primo instanti Deus amat se ipsum; in
secundo – ille amat se in aliis...; in tertio – vult amari ab eo, qui extra
ipsum possit eum summe diligere; in quarto – praevidet unionem [personalem cum
Filio] eius naturae, quae ipsum debet summe diligere, [idque praevidet] etiamsi
homo non sit peccaturus”[9]. Hic certe non agitur de consecutione temporali – cuius generis nihil datur
in Dei vita intrinseca –, sed de ordine logico-condicionali, quem Ioannes
appellat etiam naturalem, cum eluceat ex natura rei, quae consideratur sub
aspectu logico vel metaphysico. Eloquium est ceterum, quod non solum spectat ad
principalem Scoti assertionem de Christo, se etiam pertinet ad axem indolemque
totius theologiae Scoticae, quae consistit in theocentrismo sub aspectu amoris
suimet ipsius. Deus enim non modo est ille “Exsistens” sive “Is, qui est” (Ex. 3, 12), iuxta eloquium Testamenti
Veteris, sed insuper ille “caritas est” (1Io.
4, 16), quemadmodum testatur Ioannes apostolus. Cum autem amor sit ipsa Dei
essentia, perspicuum est illum amare ad modum summe ordinatum, ergo ante omnia
amare semet, cum sit summum bonum. Itaque ille amat se ipsum – cum intra
arcanum suae unitatis secundum essentiam, tum trinitatis secundum Personas –,
deinde vult amari ab eis, qui aliquo modo extra ipsum sint. Quod fit in arcano
Incarnationis, sed etiam in opere creationis, cum Dominus Iesus Christus sit
Patris “Filius unigenitus” (Io. 1,
18; 3, 16), sed etiam “primogenitus omnis creaturae” (Col. 1, 15), quae est eius appendix sive comitatus. Hoc in prospectu continetur tota res theologica, cum doctrina Marialis sit
pars integralis rei Christologicae; id autem, quod pertinet ad Redemptionem,
sit appendix ad primordiale Dei consilium de Iesu Christo praedestinato, ut assumeretur
a Trinitatis Persona Secunda, idque sine ullo respectu ad peccatum; quod tamen
Deus in signo seu momento posteriore praevidit committendum ab homine. Res
autem forsitan adhuc magis patet, cum reducitur ad quaestionem praeliminarem,
quo fine seu quo consilio Deus quidpiam creare voluerit, cum in semet fuisset
iam summe beatus. Communiter
respondebatur allegando sententiam neoplatonicam: ‘Bonum est diffusivum sui’[10].
Frater Ioannes tamen fuit primus inter doctores, qui – relicto ambitu
philosophico – rem propositam reportaret ad lumen fontium Revelationis. Ratus est
enim sibi reiciendam esse illam formulam neoplatonicam seu Plotinianam, quod
inde sequeretur Deum esse coactum quidpiam creare, ut nempe posset diffundi
eius summa bonitas. Ioanni tamen erat perspicuum in Deo necessarias esse
trinitarias processiones tantum, qua re nullatenus potuit consentire illis
vocibus, quae prae se ferebant non solum parvam cognitionem fontium
Revelationis, verum simul inconsciam forte praesumptionem posse magni ponderis
res theologicas astrui rationibus mere philosophicis. In confesso enim habuit
praeconium Christianum, praesertim relative ad summa doctrinae capita, non
indigere Platone, Plotino neque Aristotele, etiam ideo quod illud ‘Bonum est
diffusivum sui’ limitaret Dei libertatem relative ad omnia illi extrinseca;
quae libertas clare elucet e sacris Fontibus. Praeconium tamen Christianum approbat ea, quae Aristoteles dixit de
causa finali, siquidem “philosophus noster, scilicet Paulus”[11],
de semet dicat: “Secundum gratiam Dei, quae data est mihi, ut sapiens
architectus fundamentum posui; alius autem superaedificat” (1Cor. 3, 10). Hic autem “sapiens architectus” re ipsa magister est causae
finalis, quae appellatur causa causarum, quia disponit alias distinctas a se. Ad
finem enim tendit rei proiectus, quem apparat architectus, quoniam “alius
superaedificat”. In ordine ad finem assequendum fit proiectus architectonicus,
qui est aedificii causa exemplaris seu formalis, et secundum quem ordinantur
cum materia et forma construendi, tum subiectum efficiens sive aedificans. Simul
autem constat ordinem intentionum, quae diriguntur ad finem, esse inversum
seriei actionum, quae tendunt ad illum re efficiendum. Quod est primum in
ordine intentionum, id ultimum est in ordine rerum efficiendarum in spatio et
tempore. imago
domini iesu, qui erat venturus Iesus Nazarenus re quidem natus est multo post
mundi creationem, quin etiam – ad quendam finem, quem Paulus appellat plêrôma
tou chronu – plenitudinem temporis (Gal.
4, 4), verum in Dei intentione fuit primus omnium, quae Deus decrevit constituere
aliquatenus extra suam essentiam et vitam trinitariam. Deus enim, qui in semet
est summe beatus et iuste amat essentiam suam, quae summum est bonum, propter
hunc aequissimum amorem suimet ipsius vult amari idque laude exprimi ab aliis
seu principaliter ab eo, qui possit ipsum summe diligere, sed etiam ab aliis,
qui in eius comitatu gradatim sint adunati. Hoc fine Deus primum decrevit, ut Iesus Christus nasceretur assumptus a
persona Filii; eius autem comitatus in ipso amando atque laudando esset mundus
creandus, qui in semet ordinaretur seu distingueretur stratis: inde a rebus
materialibus per plantas et animalia usque ad genus humanum astantibus angelis.
Etenim natura hominis est finis totius creaturae, ipsa autem terminatur seu
coronatur in Domino Iesu “secundum quod eius anima et corpus excellentiam
habent super omnes animas et supra omne corpus”[12]. Ille autem comitatus ‘summi Diligentis’ efformat
quandam pyramidem vel conum, cuius culmen seu “perfectio terminatur in puncto
unionis Verbi ad naturam humanam”[13]. Ergo ad Dei Filium incarnatum omnia creata ordinantur atque reducuntur sive
in illo – ut ait Paulus – recapitulantur (anakephalaiontai) (Eph. 1, 10), dum suo cuiusque gradu
participant in eius summo amore et persolvenda laude erga Deum Patrem. Qui
utique hoc fine decrevit, ut incarnaretur Filius et crearetur mundus, qui esset
eius corollarium. Hac ceterum affulgente luce biblico-theologica aperitur
mystica certitudo sancti Patris Francisci, qui in ordinata proindeque pulchra
creatione vidit quandam scalam, qua gradatim posset ascendi usque ad eum, qui
est Pulcherrimus atque summum Bonum[14]. Nos autem, qui sumus culmen ac compendium totius
creaturae, Deus utique in Domino Iesu “elegit ante mundi constitutionem [...];
qui praedestinavit nos in adoptionem filiorum per Iesum Christum, in illum, ...
in laudem gloriae gratiae suae, qua gratificavit nos in Dilecto” (Eph. 1, 4-6), qui est quidem eius
“Filius unigenitus” (Io. 3, 3), sed
etiam “primogenitus omnis creaturae” (Col.
1, 15). Hoc modo neque aliter elucet res e sacris Fontibus. Constat iam apostolum
Ioannem Dei sapientiam conspexisse in Domino Iesu, cuius personam appellavit
Verbum. Haec autem Sapientia[15] ipsa de se testimonium perhibet: “Ego ex ore
Altissimi prodivi prôtotokos – promogenita ante omnem creaturam [...] Gyrum
caeli circuivi sola et in profundum abyssi ambulavi, in fluctibus maris et in
omni [futuro] populo et in omni gente primatum habui” (Eccli. 24, 5-10): quoniam “Dominus [Deus] possedit me archên
– pincipium viarum suarum, ante quam quidpiam faceret a principio. Ab aeterno
ordinata sum et en archê – in principio, antequam terra fieret” (Prov. 8, 22-23). Dei Sapientia seu Filius unigenitus iam “in sinu Patris” (Io. 1, 18) “ante omnia saecula”[16] erat “imago Dei invisibilis” (Col. 1, 15), idemque praedestinatus est,
ut fieret archê – principium...; ut esset in omnibus ille prôteuôn
– primatum tenens, quia in illo complacuit habitare omnem plenitudinem (vv.
18-19), quae ad culmen pertingeret. Deinde in ordine ad eum “condita sunt universa... Omnia per illum et eis auton – propter
illum creata sunt; et ille est ante omnia; et omnia in illo constant” (vv.
16-17). Omnia quidem, verum praecipue genus humanum, nam “quos praescivit (proegnô),
[eos] et praedestinavit, ut fierent conformes imaginis Filii eius: ut ille
esset prôtotokos en pollois adelphois – primogenitus inter multos
fratres” (Rom. 8, 29). Etenim
Christus est is, di’hon – propter quem omnia et per quem omnia; qui
multos filios ad gloriam perduxit” (Hbr.
2, 10) seu perducendos sibi assumpsit ut condiligentes. Dominus Iesus igitur est rex universi, quemadmodum ipse Pilato respondit[17] et paulo ante Petro dixit oratu suo Patrem illico
praestiturum fuisse “plus quam duodecim legiones angelorum”, qui ipsum
defenderent (Mt. 26, 53). Qua re “oportet...
illum regnare, donec ponat omnes inimicos sub pedes suos” (1Cor. 15, 25). Etenim “non est in alio quoquam salus, neque enim
nomen aliud sub caelo est datum hominibus, in quo salvari oporteret nos” (Act. 4, 12). “Cum autem subiecta erunt
illi omnia, tunc et ipse Filius [incarnatus] subiectus erit ei, qui ipsi
subiecit omnia: ut sit Deus omnia in omnibus” (1Cor. 15, 25-28). In theologia fratris Ioannis Duns Scoti atque in ea sola potest complete
astrui perantiqua illa doctrina de Christo rege, qui est “Alpha et Omega... is,
qui est et qui erat et venturus est, Omnipotens (ho Pantokratôr)” (Ap. 1,
8), cuius quidem imagines – saepe in musivo opere – dominant super antiqua
altaria; ceterum hucusque ita struuntur ecclesiae apud Orientales[18]. Sanctus autem Pater Franciscus, qui voluit esse
fuitque[19] ‘praeco magni Regis’, intuitus est hanc veritatem,
siquidem admoneret: “Attende, o homo, in qua excellentia posuerit te Dominus
Deus, quia formavit et creavit te ‘ad imaginem’ dilecti Filii sui secundum
corpus et ‘[ad] similitudinem’[20] secundum spiritum”[21]. Simul vero “Matrem Iesu indicibili
complectebatur amore, quoniam [illa] ‘Dominum maiestatis’[22] fratrem nobis effecisset”[23], sive “ut esset ille primogenitus inter multos
fratres” (Rom. 8, 29), quemadmodum
ait Paulus. Intuitus est illam fuisse immunem a peccato originali: eam – ait –
“in qua fuit et est omnis plenitudo gratiae et omne bonum”[24]. franciscale
munus praeconis magni regis Etiam doctrina de Christo rege probatur Scotum sua
introspectione pertigisse usque ad ima praeconii Christiani, prout illud
saeculis prioribus – proinde propioribus tempori apostolorum – intellegebatur a
Patribus tum Latinis tum Graecis[25], ideoque eius expositionem doctrinae catholicae
legibiliorem esse Christianis orientalibus[26]. Haec autem planta doctrinalis in populo adeo
maturavit, ut Romanus Pontifex censuerit instituendum esse festum Domini Iesu
Christi Regis[27]. Haec res, iuxta perantiquam regulam: ‘Lex orandi
[est] lex credendi’[28], iam exprimit se pertinere ad Ecclesiae
magisterium commune ordinariumque, proinde infallibile, sed etiam proxime
accedere ad magisterii sollemne oraculum. Eiusmodi traiectus patuit e. g. in
transitu inter bullam confirmantem festum Immaculatae Conceptionis, quam anno
iam 1477 dederat papa Sixtus IV ex Ordine Minorum[29], et huius veritatis sollemnem proclamationem
factam abhinc ante annos centum quinquaginta. Iuvat ceterum commonere eundem
Sixtum IV papam in Vaticano curavisse aedificandum sacellum in honorem
Immaculatae Virginis, quod utique ex eius nomine pernotum est sub appellatione
Capellae Sixtinae. Beatus Ioannes Duns Scotus etiam hac in re praebuit se excellentem filium
Sancti Patris Francisci, qui non solum voluit esse fuitque ‘praeco Magni
Regis’, sed etiam mystice intuitus est veritatem de primatu Christi seu de illo
ut “primogenito omnis creaturae’ (Col.
1, 15). Paulo enim post quam Dominus illi ostenderat, quam vitae formam illi
amplectendam parasset, curante ipso Domino Iesu, sublimavit priora desideria
gloriae equestris, et carmen de Rolando – celebri milite regis Franciae
catholicae – aliaque similia commutavit laude canenda Iesu Christo regi, cum
Deo interroganti respondisset melius esse domino servire quam servo[30], proindeque fieri signiferum Christi[31], quin etiam eius equitem seu militem[32]; idque imprimis ideo, quod Filius Dei “‹cum esset
dives› (2Cor. 8, 9) super omnia,
voluit ipse in mundo cum beatissima Virgine Matre sua eligere paupertatem”[33]. Quodam die Beatus Franciscus, “cum semicinciis involutus pergeret [is], qui
quondam scarulaticis [seu regiis vestibus] utebatur, et per quandam silvam
laudes Domino linguâ Francigena decantaret, latrones super eum subito irruerunt.
Quibus ferali animo, quis esset, interrogantibus, confidenter vir Dei plena
voce respondit dicens: ‹Praeco sum Magni Regis!›”[34]. Ceterum “noverunt... qui cum eo conversati sunt
fratres – testatur Celanensis –, quam cotidiana et continua collatio de Iesu
fuerit in ore illius, quam dulcis et suavis confabulatio, quam benigna et amore
plena allocutio [...]. Multa illi utique cum Iesu: Iesum in corde, Iesum in
ore, Iesum in auribus, Iesum in oculis, Iesum in manibus, Iesum in reliquis
membris semper portabat”[35]. Ergo is, qui Dominum Iesum “ex toto corde[36] dilexerat, assidue memoriam eius habens in mente
illumque ore collaudans et glorificans operibus fructuosis”[37], dignus a Domino habitus est, qui intueretur id,
quod sanctus Paulus delineaverat, concordante toto Novo Testamento. En Beatus
Pater admonet: “Attende, o homo, in quanta excellentia posuerit te Dominus
Deus: quod formavit te ad imaginem dilecti Filii sui secundum spiritum et [ad
eius] similitudinem secundum spiritum”[38]. Haec autem mystica intuitio evolvenda erat et
astruenda fratri Ioanni Duns Scoto, de quo peritissime declaratum est eum
“contemplativo usum ingenio” aedificavisse templum doctrinale, in quo “laterent
certe ferverentque sancti Francisci Assisiensis pulcherrima forma et Seraphici
spiritus ardores”[39]. SAPIENTIS EST ORDINARE Ordinata introspectio fratris Ioannis Duns Scoti
expedivit quidem viam definiendo dogmati immaculatae Conceptionis – quod ostendendum
est –, verum prius asseruit absolutum Iesu Christi primatum in mundo creando. Solum
enim in hac re agnita vere fundatur atque radicatur veritas de immaculato
conceptu Beatae Virginis, cum in conspectu Thomistico illa appareat quid
accessorium, quod non coalescat cum tota compagine. incarnatio
absolute praeordinata Praedestinatio Domini Iesu, ut fieret Filius Dei
incarnatus – quemadmodum rem statuit beatus Ioannes –, dicitur absoluta
propterea, quod ille futurus erat “primogenitus omnis creaturae” (Col. 1, 15) sine ullo respectu ad
peccatum hominis, quod tamen Deus, pro sua omniscientia, in logico autem signo
posteriore, praevidit esse committendum ab Adam. Deus igitur, cuius consilia
mutari nequeut, retinuit suum primordiale decretum, sed in momento posteriore
seu proxime sequente imaginem peccati, vidit Filium incarnatum, qui servatis omnibus
inhaerentibus prisco illo consilio, venturus erat insuper ut redemptor sive in
carne passibili. Verumtamen tempore, quo Ioannes venit Parisios, communiter tenebatur opinio
Thomae Aquinatis aliorumque doctorum, qui putabant assentiendum esse opinioni
contrariae, dicentes in sacra Scriptura Patrumque operibus Incarnationis
rationem pluries assignari delendum peccatum, imprimis originale[40]. Ioanni Duns Scoto iam in vestigio fuit
difficillimum vel imaginari Deum effecturum fuisse Opus suum supremum
quodammodo coactum vel saltem inductum incidentali convenientia, quae
constitisset solum in redimendo peccato hominis. Ille autem sic dilucide arguit
applicans notam legem metaphysicam de ordine intentionum, qui dicitur etiam
finalis, est autem inversus ordini rerum efficiendarum. Cum praedestinatio cuiuscumque ad gloriam – docet Ioannes – naturaliter seu
logice praecedat praescientiam peccati vel damnationis huius personae, multo
magis hoc verum est de anima Christi, quae praedestinata erat ad summam gloriam
consequendam. Omnino autem is, qui ordinate vult, prius vult id, quod est fini
propinquius[41]: ut medicus prius vult sanitatem hominis quam
medicinam ad eius morbum sanandum[42]. Ergo quemadmodum Deus vult alicui prius gloriam
quam gratiam, quae est illius germen terrestre collatum viatoribus, ita etiam
inter praedestinatos, quibus nempe vult gloriam, ille ordinate prius vult
gloriam ei, quem vult esse fini proximum, seu Domino Iesu: proindeque huic
animae Christi vult gloriam prius quam illam velit cuipiam alteri”[43]. Quod ceterum liquet etiam inde, quod gloria consequenda a Domino Iesu eaque
sola longe excellit atque “infinite superat” eam, quam Deus potest accipere ab
omnibus hominibus simul sumptis, qui sint praedestinati ad gloriam[44]. Praeterea Deus cuilibet alteri homini prius vult
gloriam et gratiam quam praevideat utriusque opposita, videlicet peccatum et
damnationem: ergo animae Christi prius vult gloriam quam praevideat Adam casurum
esse remediumque applicandum ad vulnus peccati sanandum[45]. Ceterum ex opinione Thomistica sequatur summum Dei Opus et Bonum, quod est
incarnatio Filii, fuisse accessorium, casuale, incidentale, idque evenisse
propter minus bonum – quod est gloria et amor exhibendus Deo etiam ab omnibus
simul hominibus –, quin etiam sequatur Deum praeordinavisse ad gloriam prius
Adam quam Dominum Iesum. Ergo hac via perveniatur ad absurdum, quoniam innuatur
Deum, cum praedestinaret Adam ad gloriam, prius praevidisse illum casurum esse,
quam ad gloriam praedestinaret Dominum Iesum Christum[46]. Cum Ioanne Duns Scoto igitur Thomistis respondendum est, etiam si Adam non
peccavisset, futurum fuisse, ut Dei Filius incarnaretur ac veniret ut Dominus
gloriae seu Dux eorum, quibus “per illum, cum illo et in illo”[47] obtinenda erat beatitudo caelestis, in qua essent
condiligentes coram Diligente supremo, sive amarent Deum in eo, qui illum summe
amaret. Eodem modo exponuntur aliquot eloquia Scripturae et Patrum – solum
affirmativae ceterum, et non exclusivae –, quae finem Incarnationis videntur
collocare in redimendo homine, scilicet hac responsione: Si Adam non
peccavisset, Christus non venisset ut redemptor[48]. Differentiam inter utramque imaginem recte videtur percepisse Ioseph Pohle,
sacerdos idemque theologus celeberrimus, qui floruit ineunte saeculo XX. Notavit
enim Dominum Iesum apud Thomistas in fundo consilii Dei locum tenere infimum,
supremum vero apud Ioannem Duns Scotum. Secundum Thomistas enim Deus primo
cogitat de mundo creando, deinde praevidet lapsum Adae, postremo cogitat de
mundo redimendo per Filii incarnationem redemptivam tantum. E contrario
secundum Scholam Scoticam Deus primo vult Incarnationem sive adventum Filii in
carne impassibili, ut ille sit Caput eorum, qui suo cuiusque gradu participent
in summo eius amore exhibendo erga Deum Patrem; deinde praevidet lapsum Adae,
et tunc demum decernit de Redemptione, certe non mutato consilio primordiali de
Incarnatione, sed nunc illi addita dimensione redemptiva, quae impleatur in
assumenda carne passibili[49]. Hic denuo patefit fratrem Ioannem secutum esse calentia vestigia Beati
Patris Francisci, qui – contra satis communem opinionem ecclesiasticorum non
solum sui temporis, sed etiam modernorum – piis verbis efferebat utique
Nativitatem Domini Iesu, sive Incarnationem in semet ipsa spectatam, maximum
esse diem festum totius anni liturgici et cultus Christiani[50]. Secutus est Ioannes Patrem imprimis in ipso
Domino Iesu tenerrime amando atque colendo[51], sed etiam in adhibenda regula theologica, quae
potest vocari Seraphica, cum res fidei contempletur sub aspectu excellentiae,
quae deceat arcana Dei. Re quidem vera praeter Beatum Franciscum nemo –
praesertim in re theologica – videtur fuisse maior ‘praeco Magni Regis’ quam
frater Ioannes[52]. Qui illam regulam enuntiavit , candide
confitens: “In commendando Christum malo excedere quam deficere a laude ei
debita, si propter ignorantiam oporteat in alterutrum incidere”[53]. beata
virgo immaculate concepta Sanctus Pater Franciscus erga Mariam Virginem
amorem colebat ineffabilem, praesertim ideo, quod illius opera factum est, ut
Filius Dei per Incarnationem frater noster fieret[54]. Uno eodemque aspectu amplectebatur Dominum Iesum
eiusque Matrem Sanctissimam etiam relative ad peculiare donum Sancti Spiritus
datum sibi suisque filiis in Ordine. Re quidem vera profitetur in sollemni
epistula sanctae Clarae scripta: “Ego frater Franciscus parvulus volo sequi vitam
et paupertatem altissimi Domini nostri Iesu Christi et eius Sanctissimae
Matris, et perseverare in ea usque in finem”[55]. Unde illa Plantula sancti Francisci, quemadmodum
semet ipsa libenter nominabat[56], merito declarat Deum Patrem in Ecclesia genuisse
familiam eius Seraphicam congregatam ad s. Damianum idque fecisse “verbo et
exemplo beatissimi Patris... Francisci, [quod
munus esset positum] in sequendo paupertatem et humilitatem dilecti Filii
sui et gloriosae Virginis Matris eius”[57]. Quomodo intuitionem Patris explicandam susceperit Ioannes
Etiam in hoc prospectu Beatus Pater, superno
lumine illustratus, intuitus est veritatem altissimam, quae longo tempris
intervallo plus quam quinque saeculorum definienda erat dogma fidei catholicae;
idque futurum erat opera atque studio fratris Ioannis eiusque Scholae theologicae.
Sanctus enim Pater rem adumbravit, cum in sua oratione ad Virginem Mariam
instar Francigeni cantatoris itinerantis alloqueretur suam “Dominam, sanctam
Reginam... quam [Deus Pater] consecravit – inquit – cum sanctissimo dilecto
Filio suo et Spiritu Sancto Paraclito, in qua fuit
et est omnis plenitudo gratiae et
omne bonum”[58]. In his verbis Beati Patris non solum resonat evangelicum illud Kecharitomenê seu
‘Gratiâ-penitus-repleta’ ex hora Annuntiationis – quod ceterum in Novo
Testamento est unicum et longe eminet inter locos aliquanto similes[59] –, sed etiam subauditur pia opinio de Virginis
omnimoda sanctitate, quae ne in minima quidem parte umquam habuerit detrimentum
seu limitationem, unde in illa sit “omnis plenitudo gratiae” non solum in
praesenti tempore Ecclesiae Christi – quod coepit utique hora Annuntiationis –,
sed fuerit etiam in Beatae Virginis tempore anteriore, quod pertingit vel ad
Dei consilium de Incarnatione. Sancta Maria est enim “Virgo Ecclesia facta”[60], praesertim cum sit “Sancta Dei Genetrix”[61], sed iam ante mundi constitutionem “sanctissimus
Pater de caelo [illam] elegit”[62], cum praedestinavisset, ut fieret Mater Filii sui
incarnati: ergo numquam fuerit expers “omnis plenitudinis gratiae”, ne in sua
quidem conceptione. “Ave, Domina, sancta Regina, sancta Dei Genetrix Maria, quae es Virgo Ecclesia facta et [quondam] electa a sanctissimo
Patre de caelo, quam [tunc iam] consecravit cum
dilecto Filio suo et Spiritu Sancto Paraclito, in qua fuit et est omnis plenitudo gratiae et omne
bonum”[63]. Prosequitur quidem carmen Beati Francisci, sed in his verbis potissimum perlucet
eius superna intuitio de immaculato conceptu Mariae Virginis. Hoc autem eo
magis admirabile est, quod praesertim a temporibus s. Bernardi, adversarii
huius opinionis[64], perpauci – etiam inter eximios theologos –
audebant quidquam docere, quod eam supponeret. Brevi tempore haec sententia
communiter appellata est ‘opinio Minorum’ idque merito, quia Ordo sancti
Francisci re ipsa factus est dux sensus fidei residentis in populo Christiano
relative ad confitendam Virginis immaculatam conceptionem[65]. Hanc igitur nobilem plantam doctrinalem, in nucleo iam praesentem in mente
affectuque Beati Francisci, eius filii – cum pastorali ministerio tum opere teologico
– peramanter coluerunt multa per saecula et tuiti sunt, quoad sollemniter
proclamata est dogma fidei catholicae. Horum autem dux atque princeps fuit
frater Ioannes Duns Scotus[66]. Res conficienda Scoto non erat facilis. Communis enim opinio in Europa
continentali – etiam in summa sede universitaria in re theologica, quae erat Parisiis
– sub influxu Bernardi, erat contraria huic piae sententiae, quae respuebatur
duobus argumentis: unum sumebatur ex s. Augustini opinione de peccato originali
transmittendo per parentum ipsam copulam carnalem, alterum vero ex s. Pauli
doctrina de Christo redemptore, quo prorsus omnes indigeant. Qua in re tamen
mirum videtur neminem rationem duxisse eorum, quae ipse Augustinus ad rem
declaravit dicens se, cum de peccato ageretur, prorsus inde excipere Beatam Virginem[67]. Antequam igitur suam sententiam exponeret atque
probaret, Ioannes debuit demonstrare insufficientiam sive inconsitentiam
illarum obiectionum. Quomodo
sententiam defenderit atque astruxerit Prior difficultas nitebatur auctoritate s.
Augustini, qui censuerat ipsam carnem infectam concupiscentiâ esse vehiculum
transmittendi peccati originalis[68]. Cum autem constaret Beatam Virginem fuisse
obnoxiam fragilitati corporis – quae consisteret in perferendis doloribus et
infirmitatibus – plurimi inferebant illas manavisse e peccato originali contracto,
quod putabatur radix fragilitatum illius generis. Frater Ioannes hanc difficultatem solvit primum declarando ipsam fragilitatem
non esse praecipuam sequelam peccati originalis, siquidem illa remaneat posta
baptismum collatum, quo homo utique liberatur peccato[69]. Id autem, quod in omnibus Christifidelibus fit
sacramentaliter post aliquot dies vel annos a nativitate, Beatae Virgini potuit
conferri in ipso conceptu[70]. Relative autem ad transmissionem peccati, Ioannes contra Augustinum sequitur
auctoritatem Anselmi, qui magis concordans cum sacra Scriptura asseruit
peccatum non solum personale, sed etiam originale sedem habere non in carne,
verum in voluntate hominis. Illud enim est res ordinis moralis, unde residet in
anima – accuratius autem in voluntate –, et non in hominis parte corporali[71]. Ergo ad personam liberandam peccato originali sufficit, ut purificetur
anima. Hoc autem potest a Deo fieri non solum post nativitatem – ut communiter
fit baptismo collato – vel paulo post animationem, sed etiam in primo instanti
conceptionis; qui modus prorsus decuit Beatam Virginem Mariam[72]. Maior ac difficilior fuit altera obiectio, quae nitebatur auctoritate
Pauli. Communiter enim ex illa obiciebatur universalitatem Redemptionis inferre
generalem praesentiam peccati in filiis Adae; cum autem Virgo Maria fuisset
filia Adae, consequeretur ut illa contraheret maculam. Ceterum – adiciebatur – si quis teneret illam
originali peccato non esse liberatam a Christo, is augeret gloriam Virginis
dispendio ac detrimento gloriae Christi redemptoris[73]. Parisiis, quo venerat frater Ioannes Duns Scotus, vigebat opinio eorum, qui
– una cum fratre Thoma Aquinate[74] – censuerant Beatam Virginem esse quidem
sanctificatam in utero, sed non prius quam post animationem seu coniunctionem
eius animae cum fetu; quae illo tempore pro puellis collocabatur die nonagesimo
post conceptionem. Secus enim – putabant – Maria non indiguisset Christo redemptore;
quod tamen fuisset contra fidem, cum s. Paulus diceret: “Omnes... peccaverunt
et egent gloria Dei” (Rom. 3, 23):
gloriâ nempe caelesti, ad quam perveniretur per gratiam his in terris collatam
meritis Christi redemptoris. Beatus Ioannes affirmavit contrarium, diligentius scrutatus Novum Testamentum
et accuratius arguens ex eodem capite, quod est universalis Iesu Christi
redemptiva mediatio. Christus enim Dominus certe fuit omnium redemptor isque
perfectissimus; sed hoc non contigisset, nisi aliquem non meruisset praeservare
a lapsu, cum praeservatio ab accipiendo vulnere sit maius bonum quam accepti
vulneris sanatio: ergo debuit saltem una esse persona – utique puta Virgo
Nazaretana –, quae redimeretur hoc modo sublimiore. Illa igitur non solum
indiguit Christo redemptore, sed etiam magis quam omnes alii homines, cum
eminentiore atque abundantiore gratiâ opus sit ad praecavendum lapsum quam ad
hominem lapsum extrahendum e fovea[75]. Hac in sententia denuo perlucet Scotica lex excellentiae, quae optime cohaeret
cum praeconio biblico. Deus enim ordinate amans se ipsum, vult quam excellentissime
amari et laudari ab eis, qui diverso gradu extra illum sunt utique ad hoc munus
adimplendum, nempe “in laudem gloriae” suae “in Dilecto” (Eph. 1, 6), ut testatur Paulus. Re quidem vera Ioannes hanc regulam
applicat ad rem Marialem, cum ait: “Si auctoritati Ecclesiae vel auctoritati
Scripturae non repugnet, videtur probabile quod excellentius est, [id]
attribuere Mariae”[76]. Secundum naturae ordinem logicum Beata Virgo fuit quidem filia Adae, proindeque
peccati debitrix, ante quam sanctificaretur – nam logice illa fuit persona mere
humana antequam fieret persona habens gratiam –, sed iuxta ordinem temporis seu
rerum effectarum, anima Virginis sanctificata est eodem momento, quo creata
est. Hac animadversa distinctione inter utrumque ordinem relative ad Sanctae
Mariae conceptionem, Ioannes viam huius veritatis definiendae prorsus
expedivit, cum peculiari dono Sapientiae Divinae idque praeeunte Beato
Francisco intellexisset Sanctam Virginem eodem decreto praedestinatam esse, ut
fieret Mater Dei Filii incarnati, quo ipsi Filio esset assumenda natura humana:
secus enim incarnatio fuisset impossibilis[77]. Merito igitur clarissimus theologus Pohle, cuius
iam memoravimus, affirmavit, si unicum meritum Doctoris Subtilis eiusque
Scholae fuisset viam aperuisse huic dogmati proclamando, iam hoc feliciter
suffecturum fuisse, ut illi reservaretur locus stabilis in rebus gestis et in
divinae Providentiae consiliis benignissimis[78]. Unde pateat Ioannem vere asseruisse
Conceptum immaculatum
Exeunte saeculo XIII, cum in Britannia – et quidem
apud theologos ex Ordine Minorum[79] – pullularent elementa quaedam doctrinae de
immaculato conceptu Virginis, in Continente praevalebat opinio contraria[80], quin etiam – Parisiis, in ambitu Universitatis,
paene haeresis suspicabatur in eo, qui se ostendisset rei favorabilem. Quod
videntur oblivisci vel numquam noverunt ei scriptores huius temporis, qui ex
uno vel duobus Scoti locis initialibus, ubi iuvenis bacalaureus Ioannes exponit
rem ut possibilem sive acceptabilem, more minime scientifico neque honesto
inferunt eum timide solum dixisse hanc sententiam esse possibilem, sed re ipsa
eam non docuisse, nec proinde magnum esse eius meritum in theologico itinere
facto ad definitionem dogmaticam versus[81]. Illi enim non intellexerunt in Parisiensibus rerum adiunctis nullam aliam
habitudinem initio fuisse possibilem, praesertim in iuvene viro religioso, quem
ex rei natura decebat humilitas, eo magis, quod erat frater Ordinis Minorum. Etenim
ex ipsa Regula sancti Patris Francisci ille debebat “oboedientiam et
reverentiam domino Papae”[82] simulque Parisiensi episcopo, qui fungebatur munere
legati Papae pro Universitate, quae erat theologica eaque celeberrima sedes
pontificia. Praeterea Fratribus Minoribus, qui habitabant Parisiis, a ministro
generali erat praescriptum, ne quis auderet tenere ullam opinionem, quae esset
damnata ab urbis episcopo. Tempore autem, quo Scotus venerat Parisios, vigebat
illic decretum episcopi Mauritii, qui anno 1163 prohibuerat celebrationem festi
Immaculatae Conceptionis[83]. Illi deinde nolunt proferre, vel etiam cognoscere, multos locos alios, ubi
Ioannes explicat unam vel duas illas notas initiales, dilucide asserens non
solum possibilitatem immaculatae Conceptionis (illud potuit ex formula Scholae Scotisticae), sed etiam summam eius
convenientiam cum Revelatione (id est illud decuit),
nec non illam re contigisse in Beata Virgine (seu fecit Deus). “Est ibi [in caelo] – declarat – etiam Beata
Virgo Mater Dei, quae numquam fuit inimica [Deo] actualiter ratione peccati
actualis [seu personalis] nec ratione [peccati] originalis; fuisset tamen, nisi
esset praeservata”[84]. Item in alio capitulo negans infusionem gratiae
absolute exigere praeviam expulsionem culpae, sententiam suam probat allegans
id, quod re contigit Sanctissimae Virgini[85], sive id, quod illi fecit Deus. * * * Theologi magnitudo patet ex influxu habito in
vitam fidei Christianorum, sed praesertim ex assumptione eius doctrinae in
Magisterium. Beatus Ioannes, qui exemplo Sancti Patris Francisci apparuit
praeco Magni Regis et itinerans cantator Beatae Virginis, in conspectu Dei
dignus est habitus, cuius doctrina in utroque capite confirmaretur sigillo
Ecclesiae, idque secus atque res Thomistica, quae initio pluries damnata est. Frater
Ioannes contemplativo subtilique usus ingenio ostendit universa cum ordinata
esse ad Christum, Filium Mariae Virginis, tum creata esse “propter illum” (Col. 1, 16) atque in illo esse
recapitulata, ut essent chorus condiligentium, videlicet eorum, qui amorem et
laudem exhiberent Deo, suo cuiusque gradu participantes in amore summi
Diligentis. Hac in re conficienda apparuit Ioannis eminens indoles metaphysico-mathematica[86], quae ceterum videtur fuisse quidpiam speciale
universitatum Britanniae, cum e. g. studium Bononiense emineret iurisprudentiâ,
Parisiense – theologiâ, universitas vero Cracoviensis – re astronomica. Magni
momenti fuit regula metaphysica de causa finali, iuxta quam id, quod est primum
in ordine intentionum, fit ultimum in ordine rerum effectarum; sed maioris fere
ponderis fuit principium seu clavis eminentiae, quam libenter appellavimus
Seraphicam, quod applicatâ praesertim hac regula – in qua relucent intuitiones
Beati Francisci – frater Ioannes solvit obiectiones atque adeo firmiter
astruxit sententiam suam, ut nihil iam novi opus esset ad rem Marialem
sollemniter definiendam. Ad calcem libet meminisse ea, quae refert apostolus Ioannes in Libro
Apocalypsis. Ei divinitus data est visio, quae potest haberi compendium, imago
sigillumque utriusque sententiae Scoticae. En “Mulier amicta sole” (Ap. 12, 1), quae paritura est; eius
autem filius “pascendo recturus est (mellei
poimanein) omnes gentes virga ferrea” (w. 4). Notandum est illam apparuisse
“in utero habentem” (w. 2) antequam Apostolus videret de caelo detrusum angelum
malum seu diabolum, “qui seduceret universum orbem” (w. 9), proindeque antequam
Adam posset ab eo tentari. Venit tandem pulcherrimus ille dies octavus mensis Decembris anno 1854, quo
beatus Pius papa IX proclamavit dogma de immaculata conceptione Mariae
Virginis. Deinde sancta Missâ celebrata ad altare Petrinum, venit ad basilicae
porticum, ubi commotus agnovit merita familiae Franciscanae, accipiens lilium
argenteum a ministro generali Fratrum Minorum, tum vero argenteam rosam a
ministro generali Fratrum Conventualium[87]. Uterque flos Beatae Virginis – signum puritatis
signumque amoris – simul indicabat flores ac fructus theologiae fratris Ioannis
Duns Scoti, qui sancti Francisci contemplativo ingenio praeditus, in vita et in
re theologica colenda factus est alter praeco Magni Regis et itinerans cantator
nostrae “Dominae, sanctae Reginae”[88] Mariae Virginis beatissimae, idemque “alter in
Pathmo beatus Ioannes [apostolus]”[89]. [1][1] * Res proposita, cum esset aliquanto modificata et versa in linguam
Italicam, ab auctore prolata est die 8 XI 2004 in Conventu celebrato in honorem
beati Ioannis Duns Scoti in oppido Castelpetroso auspicio fratrum
Franciscanorum Immaculatae. [2] Cf. Landulfus Caracciolus OFM, Tractatus de conceptione Virginis, manu scriptum circa annum 1325,
quod citatur ab Antonio Bonito OFMConv., Elucidarius
Virginis, Neapoli 1507, f. 65; cf. C. Balić
OFM, Theologiae Marianae elementa,
Sebenici 1933, ss. C-CI. [3] Cf. Hugo Cavellus OFM, Vita
Ioannis Duns Scoti, theologorum principis, c. 1: opus instar praefationis
adiunctum est volumini I Ordinationis
sive Operis Oxoniensis Ioannis Duns
Scoti, Antuerpiae 1620, p. a 1b, ad
quod edendum fr. Hugo magnopere contulit cooperans cum fr. Luca Waddingo; cf.
H. Hurter SI, Nomenclator litterarius III, Oeniponte
1907, ss. 633-635; s. Thomas Aquinas, Summa contra
gentiles I, c. 1: “Et ideo, ad veritatis manifestationem, ‘divina Sapientia
carne induta’ se venisse in mundum testatur dicens: ‹Ego ideo natus sum et ideo
veni in mundum, ut testimonium perhiberem veritati› (Io. 18, 37)”. [4] Thomas
Celanensis OFM, Vita secunda
sancti Francisci, n. 102: Fontes
Franciscani (ed. E. Menestò, S.
Brufani), Sanctae Mariae Angelorum (prope Assisium) 1995, s. 537. [5] Ibidem, n. 103, s. 538. [6] Ibidem, n. 95, s. 531. [7] Cf. Aristoteles, Metaphysica II, c. 2, vv. 16-18: “Et
[tenemus] sapientiam esse [scientiam] magis dominantem (archikôteran)
quam famulantem. Non enim
ordinari oportet sapientem, verum ordinare (dei... epitattein). [8] Cf. Z. Lewandowski, K. Woś, Słownik cytatów
łacińskich, Cracoviae 2002, p. 73b. [9] Reportata
Parisiensia III, d. 7, q. 3: Opera
omnia (ed. Fratrum Minorum Observantium
in Francia), vol. XXIII, Parisiis 1894, p. 303b. [10] Cf. Dionysius, De caelesti hierachia, c. 4, n. 1: PG 3, 178c; De divinis nominibus, c. 4, n. 1: ibidem, kol. 694b; s. Thomas Aquinas, Summa theologiae I, q. 5, a. 4, ad. 2. [11] Ibidem, l. IV, d. 49, q. 2, n. 11,
p. 625a. [12] Vitalis
card. Furnensis OFM, De rerum
principio, q. 9, n. 75; q. 10, n. 23: apud b. Ioannem Duns Scotum,
Opera omnia (Paris.) IV, 436a. [13] Ibidem, q. 10, n. 24, s. 452b. [14] Cf. Thomas Celanensis, Vita secunda sancti Francisci, n. 165: Fontes, pp. 589-590; s. Bonaventura, Legenda maior, c. 9, n. 1: ibidem, p. 854. [15] Cf. s. Athanasius, Oratio II
contra Arianos, n. 32: PG 26, 390; s.
Augustinus, De Trinitate VII,
c. 3: PL 42, 936; s. Pater Franciscus,
Epistula ad fideles (recensio prior),
c. 2, v. 8: Fontes, p. 75; ibidem (recensio
posterior), vv.3, 67; p. 85. [16] Credo Nicaeno-Constantinopolitanum. [17] Cf. Io. 18, 37. [18] Cf. C. Capizzi SI, Pantokratôr.
Saggio d’esegesi letterario-iconografica (Orientalia
Christiana analecta, 170), Romae 1964. [19] Cf. 1Io. 3, 1. [20] Cf. Gen. 1, 26. [21] Admonitiones,
c. 5, 1. [22] Cf. Ps. 29 (28), 3. [23] Thomas
Celanensis, Vita secunda sancti
Francisci, n. 198: Fontes, p. 616. [24] S.
Pater Franciscus, Salutatio beatae
Mariae Virginis, v. 1: Fontes, p.
219. [25] Cf. Breviarium Romanum, Hymnus ad Vesperas tempore Passionis: “Vexilla
Regis prodeunt... regnavit a ligno Deus”; Liturgia
eucharistica s. Ioannis Chrysostomi, Oratio Prosches Kyrie Iêsou Christe ho Theos hêmôn... kai apo thronou tês
basileias sou..., in: Hê hagia
leitourgia tou en hagiois Patros hêmôn Iôannou tou Chrysostomou (La divina
liturgia del santo nostro padre Giovanni Crisostomo), Romae 1967, p. 124; –
Oratio s. Basilii Magni in gratiarum actione post divinam Liturgiam: Despota Christe ho Theos, basileu tôn aiônôn
kai dêmiourge tôn hapantôn..., ibidem, p. 174. [26] Cf. Georgius Scholarius, Refutatio
Marci Ephesini syllogismorumm adversus Latinos, c. 6: PG 161, 53-60; L. Mohler, Kardinal Bessarion als Theologe, Humanist und Staatsmann. Funde und
Forschungen, vol. I: Darstellung (Quellen
und Forschungen, 20), Paderbornae 1923, s. 237. [27] Pius
PP. XI, Litterae encyclicae Quas
primas (11 XI 1925): DS 3675. [28] Cf. Indiculus Caelestinianus, c. 8: DS 246. [29] Constitutio apostolica Cum praeexcelsa (27 II 1477): DS 1400;
cf. Idem, Const. apost. Grave nimis (4 IX 1483): DS 1425-1426. [30] Thomas
Celanensis, Vita secunda, n.
6: Fontes, p. 448. [31] Idem,
Tractatus de miraculis sancti Francisci,
n. 173: Fontes, p. 741. [32] Idem,
Vita prima sancti Francisci, nn. 9,
1; 36, 1: Fontes, pp. 284, 310; por. 2Tm. 2, 3. [33] S.
Pater Franciscus, Epistula ad
fideles (recensio posterior), 5: Fontes, p. 79. [34] Thomas
Celanensis, Vita prima, n. 16,
1-2: Fontes, p. 291; cf. Mt. 27, 4; Ps. 47, 3. [35] Ibidem, n. 115, 3-5: Fontes, p. 394; cf. Legenda Trium Sociorum, n. 8: Fontes,
p. 1380: “Parumper tamen a saeculari tumultu se subtrahens, studebat in
interiore homine recondere Iesum Christum, et margaritam, quam comparare
venditis omnibus cupiebat*, oculis illusorum abscondens se, saepe et quasi
quotidie ad orationem ibat secreto, ad hoc illum urgente quodammodo praelibata
dulcedine, quae saepius eum visitans, illum ad orationem de platea et aliis
locis publicis impellebat”. *Cf. Mt.13,
46. [36] Cf. Mt. 22, 37. [37] Legenda
Trium Sociorum, n. 68, 3: Fontes,
p. 1440. [38] Admonitiones,
c. 5, 1: Fontes, p. 28. [39] Pulus
PP, VI, Epistula apostolica Alma parens:
AAS 58 (1966), s. 611. [40] Cf. s. Thomas Aquinas, Summa
theologiae III, q. 1, a. 3. [41] Ordinatio
III, d. 7, q. 3, n. 3: Opera omnia
(Paris.) XIV, 354b. [42] Cf. Franciscus Lychetus OFM, I. Poncius OFM, Commentarius in hunc locum ‘Operis Oxoniensis’, textus Sed hic sunt duo dubia, ibidem, p. 355b. [43] Ordinatio
III, d. 7, q. 3, n. 3: Opera omnia
(Paris.) XIV, 354b-355a. [44] Ibidem, p. 355a. [45] Ibidem, p. 354a. [46] Ibidem, p. 355a. [47] Cf. Missale Romanum, Canonis oratio Per
ipsum. [48] Cf. L. M. Bello, minister generalis OFM, Litterae encyclicae De universali Christi primatu et regalitate
ad universos Fratres suae curae subiectos directae (29 X 1933), Romae 1933, p.
20. [49] Lehrbuch
der Dogmatik, vol. II, Paderbornae 1914, s. 179. [50] Cf. Thomas Celanensis, Vita
secunda, n. 199: Fontes, pp.
616-617. [51] Cf. Marianus Florentinus OFM, Vita
beati Ioannis Duns Scoti, Doctoris Mariani et Subtilis [circa annum 1480],
n. 3, in: Sacra Congregatio pro Causis Sanctorum, Positio super cultu ab immemorabili praestito atque virtutibus Servi
Dei Ioannis Duns Scoti,sacerdotis professi Ordinis Minorum sancti Francisci (Officium historicum, 182), Civitas
Vaticana 1991, pp.121-122 [52] Cf. L. M. Bello, De universali
Christi primatu et regalitate, pp. 6-7, 22-25, 28-29. [53] Ordinatio
III, d. 13, q. 4, n. 9: Opera omnia
(Paris.) XIV, 463a. [54] Thomas
Celanensis, Vita secunda, n.
198, 1: Fontes, p. 616. [55] Ultima
voluntas sanctae Clarae scripta, v. 1: Fontes,
p. 235. [56] Cf. s. Clara, Regula,
c. 1, 3: Fontes, p. 2292; Testamentum, v. 37, p. 2314. [57] S. Clara, Testamentum,
v. 46: Fontes, p. 2316. [58] S.
Pater Franciscus, Salutatio beatae
Mariae Virginis, v. 1: Fontes, p.
219. [59] Act.
6, 8. 15; 7, 55; 11, 23-24. [60] S.
Pater Franciscus, Salutatio beatae
Mariae Virginis, v. 1: Fontes, p.
219. [61] Ibidem. [62] Ibidem, v. 2, p. 219. [63] Ibidem, vv. 1-3. [64] S.
Bernardus Claravallensis, Epistula
ad canonicos Lugdunenses [1129]: PL 183, 332. [65] Cf. C. Balić OFM, De
Ordine Minorum tamquam duce pii fidelium sensus in quaestione de immaculata
conceptione Beatae Virginis Mariae, in: ‘Acta Ordinis Fratrum Minorum’ 53
(1934), ss. 46, 50-65; Il senso cristiano
e il progresso del dogma, in: ‘Gregorianum’ 33 (1952), ss. 106-134. [66] Cf. L. M. Bello, De universali
Christi primatu et regalitate, pp. 36-37, 41. [67] Cf. s. Augustinus, De
natura et gratia, c. 36, n. 42: PL 44, 267: “Exceptâ Virgine Maria, de qua
– propter honorem Domini – nullam prorsus, cum de peccatis agitur, haberi volo
quaestionem”. Idem Iuliano Pelagiano obicienti: “Tu ipsam Mariam diabolo
nascendi condicione transcribis” respondit: “Non transcribimus diabolo Mariam
condicione nascendi, sed ideo, quia ipsa condicio solvitur [peculiari] gratia
renascendi”: Opus imperfectum contra
Iulianum, c. 4, n. 122: PL 45, 1417-1418. [68] Cf. L. Veuthey OFMConv., Jean
Duns Scot – pensée théologique, Parisiis 1967, s. 111. [69] Cf. b. Ioannes Duns Scotus, Ordinatio
III, d. 3, q. 1, n. 8: Opera omnia
(Paris.) XIV, 162. [70] Cf. ibidem, n. 8, pp. 160-161. [71] Cf. Idem, Ordinatio II,
d. 30, qq. 1-2, nn. 15-16: Opera omnia
(ed. Commissionis Scotisticae OFM), vol. VIII, Civitas Vaticana 2001, pp. 322-323. [72] Cf. Idem, Ordinatio
III, d. 3, q. 1, n. 9: Opera omnia (Paris.) XIV, 165a: “Potuit enim Deus in primo instanti illius animae [Beatae
Virginis] infundere ei gratiam tantam, quantam alteri animae in circumcisione
vel in baptismo. Ergo in illo instanti anima non habuisset peccatum originale,
sicut nec habuisset, si postea esset baptizata”; cf. ibidem, 165b. [73] Cf. L. Veuthey, Jean Duns Scot,
p. 113. [74] Cf. s. Thomas Aquinas, Summa
theologiae III, q. 27, a. 2. [75] Cf. b. Ioannes Duns Scotus, Ordinatio
III, d. 3, q. 1, nn. 14-15: Opera omnia
(Paris.) XIV, 171b. [76] Ibidem, n. 9, p. 165b. [77] Cf. Concilium Vaticanum II, Constitutio Lumen gentium, n. 61: “Beata Virgo ab aeterno cum divini Verbi
incarnatione tamquam Mater Dei praedestinata, divinae Providentiae consilio,
his in terris exstitit alma divini Redemptioris Mater, singulariter prae aliis
generosa socia et humilis ancilla Domini”. [78] Lehrbuch der Dogmatik , vol. II, Paderbornae 1921, s. 241. [79] Cf. Guillelmus Guarra, Ioannes Duns Scotus, Petrus Aureoli, Quaestiones disputatae de immaculata
conceptione beatae MariaeVirginis, Quaracchi 1904, p. 4; R. Coggi OP, La Beata Vergine. Trattato di mariologia, Bononiae 2004,
ss.164-166. [80] Verumtamen in Francia fr. Petrus
Ioannes Olivi OFM faverat opinioni de immunitate beatae Mariae Virginis a
peccato originali. – Cf. V. Doucet
OFM, P. J. Olivi et l’immaculéeConception,
in: ‘Archivum Franciscanum Historicum’ 26 (1933), ss. 562-563. [81] Cf. S. De Fiores CMF, Come la
Chiesa Cattolica è giunta alla definizione dogmatica dell’immacolata Concezione,
in: Maria Santa e Immacolata segno
dell’amore salvifico di Dio Trinità.
Prospettive ecumeniche.
Atti del 2o Colloquio internazionale di
mariologia, Ascoli Piceno, 5-7 ottobre 1998 (ed. S. De Fiores, E. Vidau), Romae 2000, p. 36; Immacolata, in: Nuovo dizionario di mariologia (ed. S. De Fiores, S. Meo) Cinisello Balsamo 1996, p. 617;
B. Mondin, Scoto Giovanni Duns,
in: Dizionario dei teologi, Bononiae
1992, pp. 555-556. [82] Regula
bullata sancti Patris Francisci, c. 1, 3: Fontes, p. 172. [83] Cf. Dorotheus Luffius SI, Cultus
immaculatae conceptionis Beatae Virginis solidus et Deo Deiparaeque pergratus,
Bruxellis 1663, p. 57; D. Esser
OFM, Johannes Duns Scotus – Leben,
Gestalt und Verehrung, Mönchengladbach 2000, p. 96. [84] Ordinatio
III, d. 18, q. un., n. 13: Opera omnia
(Paris.) XIV, 684b. [85] Cf. Reportata Parisiensia IV, d. 16, q. 2, n. 26: Opera omnia (Paris.) XIV, 272b. [86] Cf. L. Veuthey, Jean Duns Scot,
p. 21. [87] Cf. P. Guéranger OSB, Das
Kirchenjahr, vol. I, Moguntiae 1888, ss. 401-402. [88] S. Pater Franciscus, Salutatio
beatae Mariae Virginis, v. 1: Fontes,
p. 218. [89] Mauritius
Portuensis OFM, Adnotationes in
‘De primo principio’, c. 4, n. 59, apud Ioannem
Duns Scotum, Opera omnia
(Paris.), vol. IV, p. 798.
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||