De itinere Siculo discipulis instituendis (
De itinere Siculo discipulis instituendis (VIII)
De
fabula tragica acta
Ut
spectaculum tragicum spectemus, in Syracusarum parte cui nomen
est Neapolis consistimus, quae nostro tempore Hortus
Archaeologicus facta est. De qua Cicero scribit (Verr.,
II, 4, 119) : “Quarta autem est quae, quia postrema
coaedificata est, Neapolis nominatur; quam ad summam theatrum
maximum, praeterea duo templa sunt egregia, Cereris unum, alterum
Liberae, signumque Apollinis, qui Temenites vocatur, pulcherrimum
et maximum”. In aëre prope aestivo post meridiem ante
cancellos exspectamus: magna turba discipulorum et magistrorum a
tota Italia advenientium congregata est: iam apud mercatum multi
ab aestu se defensuri capitis tegumenta emerunt atque aquam sibi
comparaverunt ad sitim sedandam ante spectaculum tragicum dumque
recitatur. Cum diutius exspectatum sit, tandem in gradibus
consedimus: interea scaena apparatur. Opus tragicum praebendum
inscriptum “Prometheus catenis vinctus” compositum est
ab Aeschylo poëta pars trilogiae cuius tantum fragmenta
ceterarum tragediarum superfuerunt. In mediam scaenam machina
mobilis ducitur patibuli similis ubi deus fictis saxis obstrictus
poenam luat; retro scalae ligneae unde Oceanitides descensurae
sunt.
De
qua re fabula agit? Nuper Iuppiter Saturnum subvertit et Titanos
devicit, nuper imperium sumpsit sortesque tribuit. “Tantum
Iuppiter liber est”, inquit Imperium, “ceteri subiecti”.
Prometheus genus humanum periturum cum pater deum semen hominum
exstinguere vellet, servavit eique ignem dedit. Sed non ob malum
facinus Iuppiter iratus est: Titanus minax apparet, cum nolit se
eius potestati subicere, praesertim quod hic noverit ut vates quo
modo impediri possit ne rex deorum regno spolietur. Sed oraculum
aperietur a deo cum catenis solutus erit.
Imperium
et Vis, atra specie, ducto captivo, incedunt cum Vulcano qui
vincula et malleum affert, solus in deum misericors. Prometheum
se generi humano auxilio fuisse non paenitet, ille patiens poenam
fert. Deinde adveniunt Oceanitides, tragediae chorus, Titani
uxoris sorores, eius miseram sortem plorantes. Accedit et
Oceanus: frustra ipse et filiae ab eo petunt ut Iovi cedat.
Prometheus homines amavit adeo ut ab ipso ignis munere affecti
sint a quo omnes artes exortae sint ut natura contineretur,
disciplinae traderentur, res numeris cognoscerentur, futura
providerentur.
Forte
vaga infelix Io advenit divino impetu pulsa narrans de suis
peregrinationibus, postquam a Iove violata, in bovem a Iunone
mutata est. Prometheus eius fata praenuntiat, novaque itinera per
aspera loca inter horridos populos et feras donec Canopum, apud
Nilum, perveniat: illic tandem Iovem ei prudentiam redditurum
esse; illic eam novam stirpem genituram esse cuius ex posteris
Hercules oriatur qui se poena solvat. Ultimus
accedit Mercurius quaesiturus pro Iove quod periculum deum regi
incumbat, quo modo vitare possit nuptias suo regno perniciosas.
Prometheus contra appellat nuntium divinum deorum servum, iterum
se liberum esse declarat, se nolle quicquam patefacere, nisi
catenis poenaque solvatur. Mercurius ei horrendis poenis minatur,
qui narrat de adventu “aquilae fulvae”, “canis
alitis ” cotidie iecur rursus crescens voraturi. In
tragediae epilogo, terrae motus nuntiatur, dum Prometheus aperte
declarat: “Quod patior, iniustum est”.
Res
tragediae, vis et iniuria imperii, singulorum libertas, generis
humani fatum, etiam nostro tempori aptae sunt. Ad haec adduntur
ad spectatores adliciendos, antiqui theatri illecebrae, vestitus
et ornatus taetri et insueti, sortem et supplicium dei seditiosi
revocantes. Apparatus scaenicus magnam vim habet quamquam
hodierno more. Spectaculo confecto, iam vesper adest, aëris
temperies satis frigida pro meridiei calore.
Scripsit Lydia Ariminensis
|