De origine verborum (XXXVI)
θρόνος: solium, sella, thronus
Verbum Graecum θρόνος, quod ex illo idiomate pari modo in alios sermones
traditum est, sicut Anglico sermone “throne” Latinoque “thronus” eodem modo
dicitur, nonnulla tamen peperit in lingua sua. Compositio enim veroborum
maxima in Graio idiomate ad ἐπίθετα creanda divina: in illo nam Iliadis
primo (A, 611), cum deorum concilium habeatur, ipsa Iuno sive Ἣρη
χρυσόθρονος nuncupatur, quod ex illo χρυσός ac θρόνος gignitur, id est ab
auro et a solio. In illo praeterea Ψαπφοῦς ποικιλόθρονος Venus sive
Ἀφροδίτης nominatur, quae multimodo insidet throno.
Stirps igitur illius verbi iucundissime spectatur, quae ex Indica radice
facta est: ea enim stirps *dher-/*dhar- verbum peperisse videtur, quae ideo
ad sustinendum pertinet significatu, sicut in illo “dadhara”, quod Graece
τέθορα dicunt, id est Latine sustinui. Quae et apud Graios verbum θρῆνυς,
qui Latine scabellum dicimus, et apud Latinos firmus, firmitas ex eodem *dher- confecit: omnia enim haec ad rerum
sustinentiam stabilitatemque attinent; apud Graios tamen θρόνος non modo ex
Indica stirpe, sed etiam ab adiumento –ονος efficitur, sicut χρόνος,
κλόνος. Apud Persas quoque nonnullae pariuntur voces nominaque, sicut
Darius, Δαρεῖος ex hoc “dara-yavahus”, id est Latine a bonis et a tenendo.
Latino sermone tamen sellam atque solium dicimus, ut θρόνος significetur,
quae ambo a sedendo videntur: sicut grammaticus Ernout exposuit, sabinismum
hoc nominamus, quod et aliis verbis invenitur, velut odor oleo aut lacruma δάκρυα. Quae tamen verba ille Festus grammaticus (p. 386,
1) in verborum differentiis numerat ac ἀκριβής examinatur:
Solia appellantur sedilia, in quibus non plures singulis possint
sedere; ideo
que soliar sternere dicuntur, qui sellisternium
habent, et solaria vocantur Babylonica, quibus eadem
sternuntur.
Andreas Latine interpretatus est
Scripsit Didacus et Franciscus Ticinensis