Anno MCMLXXIV in Dakar, Senegaliae capite, editum est opus discipulis
scholarum destinatum cui index est “Africani latine discunt” quodque
praefatione augetur a Leopoldo Sédar Senghor scripta atque hoc titulo
praedita: LE LATIN COMME LANGUE VIVANTE (“lingua Latina ut lingua viva”).
Fuit praefationis huius scriptor et in re publica versatus vir (quinimmo
Senegaliam viginti per annos –a MCMLX usque ad MCMLXXX– praesidens brevi
post libertatem a Francogallia adeptam rexit) et litteratus, qui diu, inter
alia, in Francogallicarum litterarum studium incubuerit necnon carmina
permulta Francogallice panxerit. Maximus fautor is etiam fuit, si non
conditor, motus cuiusdam intellectualis doctorum hominum Afrorum vel quoquo
modo nigricolorium (etiam in America natorum) qui eo pertinebat, ut
nigritudo (“négritude”) gentium saltem origine Africanarum (quae nostris
autem temporibus in “Mundo” praesertim “Novo” quoque, ut patet, –id est in
orbis terrarum partibus hominibus veteribus Europaeis ac Mediterraneis
omnino ignotis– progenies plerumque servorum vivunt) definiretur et
proveheretur.
Ii vero qui talem nigritudinis motum dictisque factisque ad statum
populorum nigricolorium firmandum foverunt in familiaritatem sane venerant
cultus civilis Francogallorum, quorum lingua loquebantur; neque mirum est
quod nonnulli ex iis, ut Leopoldus Sédar ipse Senghor, quippe qui radices
quoque civilitatis, artium historiaeque Francogalliae, immo totius Europae,
explorare voluissent, in studia potissimum Latinitatis atque Graecitatis,
velut retrorsum a praesenti ad praeteritum tempus gradientes, inciderint.
Inveniebant hoc modo illi nigritudinis vates mundum quendam veterem qui non
solum Europam attingebat, sed etiam Africam (patriam Terentii, Apuleii,
Tertulliani, Lactantii, Augustini…) et Asiam; humanitatis quoque formas
reperiebant gentium Graece ac Latine loquentium, quae Afros nigricolores,
quos sine discretione saepe Aethiopas nuncupabant, barbaros sane habebant
–etiamsi Aethiopia iam diu artibus atque institutis civilibus exornabatur–,
sed non magis quam barbaras “candida atque glaciali cute gentes” vocarent
(Plinii Maioris verba refero) quae plagas Europae mediae et borealis
incolebant.
Dicendum quidem est hoc loco –ut de lingua hac, qua nunc scribo, potissimum
meditemur– saepe in sermone Latino album vel candidum colorem aliquid boni
translate significare posse, nigrum, atrum fuscumque vero mali, quod, si de
cutium coloribus cogitemus, in nigricolorium hominum detrimentum verti
facile potest. Tale aliquid praesidens olim Zimbabuae Robertus Gabriel
Mugabe, qui anno proxime praeterito morte est functus, lamentabatur –si
vera relata sunt– dicens, inter alia, numquam hominum nigricolorium
contemptum finitum iri donec niger color aliquid sinistrum significaret
improsperamque fortunam, albus vero pacem. Recreabatur tamen animo idem
Robertus Zimbabuensis considerans chartam quoque latrinalem, ad
sordidissimum usum adhibitam, albam esse.
Nondum tamen antiquis temporibus, quibus Latinus sermo et Graecus circa
Mare Mediterraneum (quod veteres nostrum saepe, vel etiam internum seu
intestinum appellabant) vigebant, contemptus ille praecipuus erga homines
nigricolores obtinebat; qui contemptus ac despectus (saeculo XIX etiam
falsis rationibus scientificis suffultus), postquam America necnon aliae
multae terrae longinquae ab Europaeis initio moderni, quod dicitur, aevi
inventae sunt, ad excusandam servitutem hominum ex Africa in eas
deportatorum, vel ex Afris natorum, ortus est sive saltem est maxime
auctus.
Periculum est igitur ne a magna generis humani parte litterae Latinae
Romanaeque res adhuc percipiantur quasi ad radicem quandam oppressionis
atque iniustitiae pertineant, nisi forte talibus, de quibus supra scripsi,
et similibus rebus perpensis, ita proponatur Latinitas gentibus quae sub
dominio Europaeorum colonico usque ad recens tempus vixerint ut ingens
certe pondus veteris civilis litterariique cultus et Romani et Graeci in
totius mundi hodierni formatione intellegatur, sed tali etiam modo ut
litterae, artes, instituta quae classica saepe appellamus fons humanitatis
cuiusdam fiant quae inserat atque recipiat, potius quam excludat vel
repellat, eos qui veluti ad margines traditionis Occidentalis forte
versentur aut ad hanc, saepe inviti, tantummodo ex parte informentur.
Ad talem humanitatem ipsi informati qua hominum variarum stirpium animos
intellegere facile possimus, fructuosius Latinitatem necnon antiqua nostra
cetera sine ulla offensa secureque vulgabimus, non solum inter populos
Africanos (ut plures magnifici luculentique linguae Latinae cultores ex
Africa –ex Africae quoque parte quae “nigra” dicitur– oriri possint, sicut
Ioannes ille Latinus, qui saeculo XVI vixit), sed etiam inter Asiaticos,
inter Americanos, inter Oceanienses.
Scripsit Marcus Flavius Asiaticus