SANCTI FRANCISCI ITINERARIVM
SANCTI FRANCISCI ITINERARIVM
Cum
peregrinus vult arripere viam ad finem longinquum, determinare
debet itinerarium, quo illuc perveniat. In hoc autem mundo omnes
nos peregrinamur, cum simus „hospites et advenae” (Eph. 2, 19),
quaerentes domum quietis et pacis, quae nesciat occasum. Hic
tamen in terra homini deest domus permanens, qua re angitur cor
eius, donec inveniat Deum, ad quem amplectendum in hoc mundo
quidem amore, in coelo autem fruitione quoque, creatum est. „Fecisti
nos – inquit Augustinus – ad te, Domine, et inquietum est cor
nostrum, donec requiescat in te” (Conf. I, 1)
Dominus
Iesus ait: „Ego sum he hodós – via (illa unica) et veritas
et vita” (Io. 14, 6), unde ipsa via quidem datur una tantum,
sed plures sunt modi in illa sequenda: quemadmodum variis modis
Varsovia iter potest fieri Cracoviam. Alteri, exempli gratia,
Christo adhaerere volunt intra mundi agitationem ac varietatem,
alteri – e contrario – silentium et pacem anhelantes iam in
hac terra, vitam ingrediuntur claustralem, quam putant
aliquatenus angelicam, memores verbi Iesu de eis, qui in coelo
non ducent uxores nec nubent, sed erunt isággeloi – aequales
angelis (Lc. 20, 35-36).
Unusquisque
ordo seu coetus religiosus propriam habet indolem spiritualem,
quae resumit modum tendendi ad perfectionem acquirendam. His in
paginis ea via delineabitur, quam sanctus Franciscus ipse
persecutus est et filiis filiabusque suis indicavit non tam
verbis quam exemplo. Quae est sequela Christi seu Filii Dei
incarnati, secundum evangelium observandum sine glossa, id est
litteraliter, quod Petrus apostolus egregie appellat „sequi
vestigia” Christi (1 P 2, 21), id est gradi, pedibus insistendo
in ea hucusque calida vestigia, quas plantae pedum Iesu
impresserunt in terra, dum perambulabat eam. Re quidem vera Iesus
Christus, imprimis secundum assumptam naturam humanam – qua
nobis erat similis in omnibus praeter peccatum (Hbr 4, 15) –,
erat fundamentum ac centrum totius conatus spiritualis sancti
patris Francisci, cui Christus pauper, humilis, crucifixus fuit
non solum via et veritas, sed potissimum vita.
Etiamsi
omnes Christiani et praesertim omnes religiosi ordines diriguntur
evangelio, Christum profitentes suam esse vitam et veritatem,
tamen nemo forsitan ita vere quam beatus Franciscus potuit dicere
una cum sancto Paulo: „Mihi vivere Christus est” (Phil. 1, 21).
Vita enim Iesu Nazareni et conformitas cum eo tam profunde
intimeque invasit animam Francisci, ut redundaret etiam in corpus
eius in vulneribus in manibus, pedibus latereque, a crucifixo
Iesu glorioso impressis ei, cum oraret in monte Alverna; qua re
denuo cum Paulo testari potuit: „Vivo autem, iam non ego: vivit
vero in me Christus. Quod autem nunc vivo in carne, in fide vivo
Filii Dei, qui dilexit me et tradidit se ipsum pro me” (Gal. 2,
20). Ad Deum summe dilectum desiderabat ascendere per Christum
mediatorem, et hoc non ullo sensu generali vel morali – ne
dicatur de figurativo seu translaticio –, sed pleno sensu
litterali seu physico, per mysticam scilicet incorporationem ad
Christum et vivam in eum immersionem, quia „nemo – inquit
Iesus – venit ad Patrem, nisi per me” (Io. 14, 6).
Scripsit fr. Benedictus Huculak OFM
|