Syracusae
Syracusae
Vespere tertii diei itineris, post cenam,
pars discipulorum et magistrorum ad litus insulae Ortygiae se
contulit, revocans suo quisque animo, ut puto, classis
Atheniensium cladem, qui bello Peloponnesiaco a Syracusanis pugna
navali utraque parte stricti profligati sunt. Aliqui discipuli
canunt ac psallunt, ceteri laeti audiunt, spectantes nigrum mare
ubi Athenienses, iam devicti, cum religiose lunae defectione
terrerentur, profectionem ad aliud tempus distulerunt, classis
exercitusque perniciem paraturi.
Quarto die itineris urbem visitamus quae
transiit nulla seiunctura ab antiquitate ad nostram aetatem
servans vestigia etiamnunc, ut ita dicam, nova historiae tam
gloriosae quam ab omnibus cognitae, quippe cum tot insignia
monumenta contigua urbi recentiori supersint, immo etiam in
contextum urbanum inserta sint. A nostro deversorio iter pergimus
ad insulam Ortygiam, partem Syracusarum antiquissimam. Apud
pontem Umbertinum divisi sumus in tres greges quorum cuique dux
periegeticus tribuitur. Primum reliquias Aedis Apollinis
contemplamur (quae in summa imagine aspicis):
antiquissimum ex templis Siculis architecturae generis Dorici
existimatur, cui sunt columnae lapideae VII in fronte retroque,
XVII in utroque latere. Aetate mediaevali in meschitam conversum
est, deinde in ecclesiam, demum in castra. Saeculo MCM quod
templi superfuit, reparatum est.
Pergimus autem in angustas
vias, inter veteres aedes podiolis cum anconibus ac vasis florum
ornatas; in forum Cathedralis demum pervenimus, situm in insulae
Ortygiae fastigio. Cathedralem (in secunda imagine)
censeo peculiarem et unicam propterea quod aedificata sit
adhibita deae Minervae dicati templi hexastyli ac peripteri
structura. In latere dextero, etiam ab externa parte, novem
columnae in muro inclusae cerni possunt praeter duas antiquae
cellae. Cicero in iudicium vocans Verrem qui templum Minervae
spoliaverat, id extulit ob eius magnificentiam et pulchritudinem.
Ex antiquitatis reliquiis quae in cathedrali permanent partim
percipere licet quale intus templum Graecum tecto opertum quondam
fuerit. Aetate Christianorum ecclesia totiens mutata est: Diei
Natali Virginis VII saeculo ab episcopo Zosimo consecrata est.
Brevi tempore templum Arabicum factum est,
postea Christianis a rege normanno Rogerio redditum. Post
terraemotum gravissimum anni MDCXCIII frons prolapsa ex
architectura illius aetatis refecta est.
Deinde ad ecclesiam
contendimus Sanctae Luciae dicatam (Santa Lucia Alla Badia, in
tertia imagine ostentam) Syracusarum patronae, cui frons nunc
conversa est in forum, antea in viam a latere quae ad fontem
Arethusam ducit. Templum apud quod fuerat monasterium refectum
est post terraemotum de qua supra diximus. Frons divisa est in
duas partes seiunctae maeniano cum cancellis ex ferro incuso;
inferior cum porta baroca et columnis tortilibus quae tympanum,
ubi signa Sanctae martyrium adsunt, sustinent. Pars superior
genus serum barocum imitationi antiquae architecturae miscet.
Intus in absida post altare maius praeclari artificis Caravaggio
tabula inscripta “De Sanctae Luciae exsequiis”
collocata est (haec est ultima imago). Iter autem pergimus ad fontem Arethusam, locum
amoenum revocantem Alphei fabulam qui amore impulsus flumen
factus est mari decurrens ut puellae in fontem a dea Diana
mutatae se coniungeret.
Serius, tota insula circumita claris
monumentis referta, ad forum princeps redimus, dum longe
prospicimus viam Iudam (via Giudecca) nuncupatam, in vico
ubi quondam Hebraei ab Hispania expulsi incoluerunt. Ultimum
illius mane, visitamus hypogeum eiusdem Fori Cathedralis quod
aperitur ex horto Archiepiscopi sedis, quo loco iunctas invenimus
lapicidinas et aquarum cisternas ex quibus ingentissimam esse
cognoscimus cisternam Sedis Archiepiscopi. Secundo bello mundano
hoc fuit perfugium antiaërium adversus Americanos quibuscum
postea indutiae in vico Cassibile apud Syracusas die tertio
mensis Septembris MCMXLIII factae sunt. Eo loco vertimur ab
orienti in occidentem versus atque ad moenia litoris eximus.
Scripsit Lydia Ariminensis
|