CALTAGIRONE-
De itinere Siculo discipulis instituendis (IV)
Caltagirone et Ragusa Hybla
Post prandium oppidum Caltagirone
petimus, spectans in extremam provinciam Catinensem, ad
occidentem, cuius nomen primum documento mediaevali XII saeculi
comprobatum est cumque a voce Araba ortum sit converti Latine non
potest. Pars antiquior in tribus collibus aedificata est in
altitudinem DC feremetra patens. Oppidum omnibus notum est arte
figulina, ab aetate antiqua et mediaevali adhibita, ut nomine
Arabo ostendi videtur (Caltageron id est castrum
doliorum). Quod mirum est, aedes, templa, fora, monumenta,
singulae architecturae partes quodam modo fictilibus plerumque
ornantur.
Cum pervenerimus in imum
oppidum, pedibus ascendimus usque ad amplos Hortos Publicos
(Villa Comunale) ex more Anglico creatos. Vasa
fictilia parva ac magna iter inter arbores iucundius reddunt.
Pulcherrimum invenimus in mediis Hortis artis musicae
suggestum plane maiolicae laterculis variorum colorum opertum.
Postea, pedibus iter nobis per oppidum peragentibus, statua
monstratur posita ad honorandum praeclarum civem sacerdotem
Aloisium Sturzo, auctorem anno MCMXIX Factionis Popularis
Christianae. Via Roma dum pergimus simulacrum recens aenaeum
Gualteri, viri illustris aetatis Mediaevalis miramur, qui
fortiter pugnavit seditiosus adversus reges Aragonenses. Dignus
admiratione prospectus amoenitatum semicirculatus saeculo XVIII
exstructus nobis videtur; non longe pontem Sancto Francisco
consecratum, maiolica ornatum transimus; longius procedentes,
ante domum quae aetate Borbonica carcer fuit, nunc Museaorum
civium sedem consistimus.
Dein, parvo hamaxosticho periegetico vecti,
commode magnaque laetitia oppidum visitamus. Dum advehimur, non
expeditum est omnia monumenta spectare quae ostenduntur a
rectrice periegetica. In parte antiquiore quam visitamus aliqua
aedificia neglecta videntur: quo modo, discipuli quaerunt, herbae
ali possint in parte alta monumentorum? Quod pertinet
ad architecti artem, mirificae ac singulares scalae Sanctae
Mariae Montis dicatae nobis ostenduntur, laterculis maiolicae qui
multos colores habent exornatae nec desunt supra gradus flores et
arbusculae. Cum maximi laboris sit scalas ad summum ascendere,
discipuli, ex ordine, ut photographice imprimantur, universi in
imis gradibus laeti considunt.
Relicta tanta amoenitate, iam multo die, ob
iter erratum, ad Ragusam Hyblam pervenimus. Oppidulum in colle
rursus aedificatum est post terraemotum anni MDCXCIII ex artis
ratione quam vocant barocam. Aegre ob temporis angustias
spectamus templum Sancto Josepho dicatum (quam in imagine
adposita conspicis) ac pulcherrimum templum cathedrale
Sancto Georgio sacrum, exemplaria artis barocae provectae, roseo
colore tincta sub solis occasum. Non tamen occasio amittitur
praeclaros cannulos gustandi, suavissima Siciliae crustula (cannoli
siciliani). Qui constant ex figuris rotundis farinae
subactae cum aliis rebus tubulis ex metallo convolutis ac
frictis; fartura confici solet caseo ovillo secundario in
fiscella presso, mixto saccharo, fructibus in saccharo elixis,
minimis partibus pistacii vel aliis rebus ex locorum more.
Cannulorum nomen a cannis exoriri putatur quibus quondam formae
pastae circulares involvebantur. Uni antiquitate, alteri aetate
mediaevali hos creatos esse opinantur. Vespere, ineunte secunda
vigilia, Syracusis in deversorio accipimur.
Scripsit Lydia Ariminensis
|