Die sexto Ianuarii anno 1412 parvo in Francogalliae oppido ‘
De Ioanna ab Arcu (6 Ian.1412-30 Mai.1431)
Die sexto Ianuarii anno 1412 parvo in Francogalliae oppido ‘Domremy’
appellato et in ‘Marca Lotharingica’ sito nata est Ioanna,
quam ob paternum nomen gentilicium Dart seu Tard, ‘d’Arc’
vocata est et forsan Latine ‘Ioanna ab Arcu’ dici potest.
Sicut aliae id temporis adulescentulae, etiam haec puella primos
aetatis suae annos familiaribus dedita occupationibus degit:
saepe oves pascebat et horas subsicivas ad officia religiosa
auscultanda dicabat.
Cum annum decimum tertium ageret, quasdam voces audire coepit
supernaturales, ut aiunt qui eam a Deo electam putant (nam anno
1920 sanctorum fastis adscripta est), aut imaginarios nuntios, ut
alii autumant. Utique Ioanna pro certo habuit a se aliquid
agendum esse pro Francogallis, qui praesertim post victoriam a
Britannorum exercitu partam in proelio ‘Azincourtensi’ (a.
1415) misere iacebant, dum Carolus VII, illorum rex, inermis
pavidusque quid faceret haerebat. Quare periculum erat ne in
hostium dicionem totum regnum serius ocius redigeretur.
Anno 1429 tandem Ioanna ad aulam Caroli se conferre potuit a
quo facultatem obtinuit ut exercitum ad urbem Aureliam ('Orléans')
duceret, quam inde a superiore anno Britanni obsidebant. Fractâ
horum obsidione et Aureliâ die 8 Mai. 1429 liberatâ, aliis ex
proeliis, maxime illo prope oppidum ‘Patay’ commisso,
victores evaserunt Francogalli. Itaque die 17 Iul. in cathedrali
Remensi (‘Reims’) Carolus regiis insignibus exornatus est.
Sed operam dare ut aliae Francogallicae regiones a Britannorum
et Burgundiorum dominatu liberarentur non destitit Ioanna, quae
paucis cum centenis militum Compendium (‘Compiegne’) urbem ab
hostibus cinctam defendere frustra contendit, quia die 23 Mai.
1430 haec adulescentula a Burgundis capta est. Qui ipsam
Britannis vendiderunt, nihil magis cupientibus nisi ut suorum in
potestate hanc feminam haberent. His hostibus admodum favebat
Petrus Cauchon, episcopus Bellovacensis (‘Beauvais’), qui,
cum Ioannae infestissimus esset, hanc feminam in processu, qui
anno insequenti habitus est, veluti haereticam arguit et sagam et
potestati ecclesiasticae adversariam. Strenue se defendit Ioanna
per quattuor menses contra istiusmodi calumnias, dum eius
captivitas in dies durior fiebat: etiam impudicitiae accusata est,
sed falso, quia duae feminae, quas ad talem corporis probationem
faciendam iudices ipsi delegaverant, Ioannam incorruptae
virginitatis esse testatae sunt.
Adeo multa ignobilia pati debuit, ut ipsa suas anteactae vitae
actiones et voces auditas abiuraverit. Sed post duos dies
abiurationem respuit. Quare, sicuti ‘relapsa’, eam igni
cremari iudices decreverunt. Id quod die 30 Mai. a. 1431 magno in
foro urbis Rotomagi (‘Rouen’) factum est. Eius cineres, ne
quis ipsam postea veneraretur, in Sequanam fluvium iactae sunt.
«Sic Ioanna obiit, mirabilis et stupenda virgo, quae collapsum
ac paene dissipatum Francorum regnum restituit […] Divinum opus
an humanum inventum fuerit, difficile affirmaverim […]» (Ex
Pii Secundi (1458-1464) P. M. opere ‘Commentarii rerum
memorabilium quae temporibus suis contigerunt’ inscripto, L. VI,
cap. 287). Post accuratas de illo processu investigationes
habitas, ipsum mancum ideoque iuridice "nullum" fuisse
statuit Callistus III, P. M. (1455-1458).
Scripsit Victorius Ciarrocchi
|