Leo primus,
De Leone I, Pont. Max., expletis ab
eius obitu MDL annis
Leo primus, qui postquam unum et viginti annos
ecclesiae catholicae praefuerat die decimo Nov. a. 461 in Patriam
caelestem (ut Christifideles aiunt) migravit, anno ferme 390,
utrum Volaterrae an Romae, incertum, natus est. Anno 440, mortuo
Sixto III, ab Urbis populo est pontifex electus. Statim
indefessam operam explere coepit hoc praecipue duplici consilio:
ut haereticorum doctrinae respuerentur ac damnarentur utque
Italia a barbarorum incursionibus aliquatenus servaretur.
Haud paucae controversiae saepius asperiores, quibus ansam
dabant etiam diversae de Christi natura opiniones, Leonem inter
et nonnullos orientalium sedum episcopos ortae sunt. Sed in
concilio Chalcedonensi, quod anno 451 habitum est, omnia ea
principia ad fidem religiosam spectantia, quorum strenuus fautor
iam pridem erat Leo, iterum vera esse ab omnibus fere episcopi (erant
circiter 600) adserta sunt ideoque aliae doctrinae damnatae.
Exemplum: in ea definitione, quae ‘De duabus naturis in Christo’
est, leguntur haec: «Unum eundemque Christum Filium Dominum
unigenitum, in duabus naturis inconfuse, immutabiliter, indivise,
inseparabiliter agnoscendum […] non in duas personas partitum
sive divisum […] sicut ante Prophetae de eo et ipse nos Iesus
Christus erudivit, et Patrum nobis symbolum tradidit». Dum haec
autem de Christi natura deque aliis rebus similioribus
disceptatur, Attila, Hunnorum rex, quamvis eodem anno 451 a
Flavio Aetio, Romanorum duce, victus esset, contra Italiae fines
tamen minax premere pergebat: itaque non paucas Italiae
Septentrionalis urbes incendiis, vastationibus, caedibus impune
vexavit graviter.
Quam calamitatem cum Valentinianus III, tunc occidentali
praepositus imperio, compescere haud posset, tres legatos, quos
inter auctoritate Leo eminebat, ad Attilam misit, ut hic a suo
alias urbes delendi proposito se abstineret. Et quod revera
barbarissimus ille Hunnus legatis paruit atque in Pannoniam iter
vertit (a. 452), id plerumque verbis religiosae pietatis plenis a
Leone prolatis omnes fere historici catholici adtribuunt. Sed
alii historici mutatum Attilae consilium aliter explicant. Utique
omnes in hoc consentiunt, quod Leo nihil intentatum reliquit, sed
frustra - eheu! -, ut ab Urbe aliud periculum gravissimum
repelleretur. Nam Eudoxia, Valentiniani vidua et inscia eum iussu
Petroni Maximi necatum fuisse, huic novo imperatori vel invita
nupsit. Sed statim ut comperit se culpâ Maximi viduatam, furore
flagrans Gensericum, Vandalorum regem, quorum sub dicione iam
erat pars Africae Septentrionalis haud exigua, ut Romam veniret
sollicitavit. Hic libenter magnâ classe ad Latiale litus appulit
et per quattuordecim dies (mense Iunio a. 455) occupatam Urbem
ita cum feris Vandalis diripuit, ut ista omnium fere rerum
eversio hominumque trucidationes multo graviora fuerint quam
rapinae et spoliationes, quae ab Alarico Visigothisque anno 410
erant Urbi illatae.
Leo interea, fide semper fretus suâ, populo tantis ruinis
fracto sublevare contendebat et pro religione catholica
divulganda firmandaque indesinenter usque ad mortem sategit.
Huius pontificis doctrinam, animum, fervidum ingenium etiam 173
epistulae et 98 sermones testantur. Quibus quidem in operibus
componendis - bonâ pace putantium Latinam linguam post
Quintilianum paene mortuam esse - genere scribendi saepe optimo,
semper bono ac perspicuo usus est Leo, cui pontifici cognomentum
‘Magno’ non immerito inditum est.
Scripsit Victorius Ciarrocchi
|