HIERONYMVS
HIERONYMVS
Eusebius Sophronius Hieronymus Stridone, in quodam
Dalmatiae oppido, natus est circa annum trecentesimum
quadragesimum sextum (346). Scholam elementarem cum optime
absolvisset, Romam a patre missus est, ut altioribus studiis
illic peractis pararet se officiis publicis assumendis. Romae
audiebat Donatum, clarissimum illum doctorem Latinae eloquentiae,
aliosque viros doctos illius temporis. Tunc in Romae catacumbis
visitans sepulcra eorum Christianorum, qui pro Domino Iesu non
dubitaverant vitam ponere, supernaturali eorum permotus
fortitudine statuit baptismum suscipere.
Elongata
vero dissipata aliquantoque dissoluta vita satis vulgata inter
scholares, Hieronymus factus est fervens Christianus. Ante quam
in Dalmatiam reverteret, contulit se Treveros (Trier), in
urbem Galliae occidentalis, quae erat una ex urbibus capitibus
Romani imperii. Ibi cognovit vestigia quaedam sancti Athanasii,
Alexandrini episcopi, qui cum illic primum suum peregisset
exsilium ob catholica fidem Nicaenam, seminaverat etiam germina
vitae monasticae.
Redux
in patriam Hieronymus similem coetum invenit adunatum circa
Dalmatiae primatem Chromatium episcopum Aquileiensem. Eo tempore
statuit ipse fieri monachus. Paulo postea contulit se Ierosolymam,
ut terram ac vestigia veneraretur Domini Iesu Christi. Antiochiam
vero cum pervenisset, in morbum incidit, qua re aliquamdiu mansit
in illa urbe principe Romani Orientis. Illo tempore potuit audire
biblicas lectiones Apollinaris episcopi Laodicaeni (Latakia)
et perficere suam linguae Graecae cognitionem.
Deinde
tres fere annos peregit in monastica colonia sita in deserto
Syriae orientalis, ubi praeter opus Dei et laborem discebat
linguam Hebraicam, praeceptore usus uno e monachis, qui erat
natione Iudaeus. Coloniam tamen illam mox reliquit ob severam
acerbitatem sociorum orientalium, qui – ut additi semiarianae
Antiochenae factioni Meletianae sub signo trium ‘hypostasium’
in Trinitate –, adversabantur occidentalem Latinumque
Hieronymum, qui iuxta decretum concilii Nicaeni profitebatur in
Deo unam esse essentiam sive hypostasim, tres autem personas.
A
Paulino, Antiocheno episcopo Nicaeno, consecratus sacerdos
Hieronymus contulit se Constantinopolim, ubi anno 381 sermones
audiebat Gregorii Nazianzeni et amicitiam iniit cum Gregorio
Nysseno, ambobus sequacibus Origenis, quorum influxu Hieronymus
factus est admirator illius magistri. Cum autem papa Damasus
vellet demum componere Antiochenum dissidium Meletianum, in annum
382 indixit concilium Romanum, ad quod – una cum Paulino
episcopo Antiocheno et Epiphanio episcopo Constantiensi (Salamina)
in Cypro – invitavit etiam Hieronymum iam celebrem inter
Latinos peritum rerum biblicarum et linguarum Orientis. Illo
tempore Damasus Hieronymo concredidit opus recensendae Latinae
versionis Novi Testamenti et Psalterii iuxta Graecos codices.
Nesciebat
Hieronymus illam revisionem futuram esse germen sui operis maximi
seu versionis totius fere Bibliae in linguam Latinam, imprimis
autem librorum Veteris Testamenti, qui hucusque in Occidente
legebantur iuxta Veterem Latinam, quae dicitur, translationem non
originalis textus Hebraici, sed illorum Graecae versionis nomine
Septuaginta. Opus illud peregit habitans in claustro
Bethlehemiano, prope basilicam Nativitatis Domini, ubi consedit
post mortem papae Damasi. Composuit insuper multas litteras ac
libros, inter quos eminent commentarii biblici.
Scripsit fr. Benedictus Huculak OFM
|