SANCTI FRANCISCI ITINERARIVM (
SANCTI
FRANCISCI ITINERARIVM (VII)
Crevit vir Dei per
amorem paupertatis in simplicitatis tantas divitias, ut cum nihil
haberet inter mundialia proprium, in ipso tamen mundi Auctore
omnium possessor videretur esse bonorum. Cum enim oculorum acie
columbina, simplici videlicet mentis intentione, et puro contuitu
omnia in summum referret Opificem eumque Factorem recognosceret,
amaret eum laudaretque in omnibus, superna fiebat largitione
clementiae, ut omnia in Deo et Deum in omnibus possideret.
Considerata origine omnium, creaturas quantumlibet modicas,
fratris vel sororis appellabat nominibus, tamquam ex uno secum
profectos principio, tametsi eas viscerosius complexaretur et
dulcius, quae Christi mansuetudinem similitudine naturali
praetenderent secundum Scripturam. Quamobrem supernaturali fiebat
influente virtute, ut natura brutorum pio quodam modo moveretur
ad illum, sed et sensu carentia parerent ad placitum, ac si idem
vir sanctus ut simplex et rectus ad statum iam foret innocentiae
reformatus.
Pietatis quoque
dulcedo tanta plenitudinis copia in Domini famulum a
misericordiae fonte manaverat, ut ad miserabilium personarum
relevandas miserias viscera videretur gestare materna, cum et
clementiam haberet ingenitam, quam superinfusa Christi pietas
duplicabat. Liquescebat itaque animus eius ad infirmos et
pauperes, et quibus non poterat manum, exhibebat affectum, quia
quidquid penuriae, quidquid defectus cernebat in aliquo, cordis
dulcedine regerebat in Christum. Cum in pauperibus cunctis
effigiem Christi prospiceret, si qua etiam necessaria vitae sibi
collata essent, illis occurrentibus non solum liberaliter dabat,
sed etiam, ac si illorum propria essent, putabat esse reddenda.
Nulli prorsus rei parcebat, nec mantellis nec tunicis nec libris
nec etiam paramentis altaris, ita ut omnia haec, cum posset,
largiretur egentibus, cupiens pietatis implere officium, etiam
seipsum superimpendens (2 Cor 12, 15).
Fervor fraternae
salutis, ex fornace exiens caritatis, ut gladius acutus et
flammeus (Ap 1, 16) adeo Francisci transivit intima, ut vir iste
videretur ardore succensus et compassionis moerore plagatus.
Animas enim Christi Iesu sanguine redemptas cum cerneret
inquinari aliqua sorde peccati, miro doloris confossus aculeo,
tanta miserationis teneritudine deplorabat, ut eas tamquam mater
in Christo parturiret. Hinc illi in prece luctamen, in
praedicatione discursus, in exemplis dandis excessus, ideo quod
non se Christi putaret amicum, nisi animas foveret, quas ille
redemit. Propterea, licet innocens eius caro, quae se iam sponte
subdebat spiritui, nullo propter offensas egeret flagello, tamen
exempli causa poenas illi renovabat et onera, custodiens propter
alios vias duras (Ps 16, 4), ut eius perfecte sequeretur vestigia,
qui pro salute hominum semet in mortem tradidit.
Caritatis quoque
fervorem, quo Sponsi amicus ferebatur in Deum, ex hoc praecipue
quis valet advertere, quod per martyrium semet ut hostiam vivam (Rom
12, 1) Domino optabat offerre. Hac enim de causa ter in partes
infidelium versus iter aggressus, sed bis divino nutu prohibitus,
tertio tandem post multa opprobria, vincula, verbera et labores
innumeros ad conspectum sultani Babyloniae, duce Domino,
perductus, tam efficaci ostensione spiritus et virtutis
praedicavit Iesum (1 Cor 2, 4; A 5, 12), ut admiraretur ipse
sultanus et benignum ei praeberet auditum. Cernens quidem in eo
fervorem spiritus, constantiam animi, contemptum vitae praesentis
efficaciamque divini sermonis, devotionem tantam concepit ad eum,
ut magno eum honore dignum duceret, munera pretiosa offerret et
ad secum trahendam moram invitaret. Verus tamen mundi suique
contemptor, oblata omnia spernens ut lutum seque conspiciens
assequi suum non posse propositum, postquam ad id obtinendum sine
fictione peregit quod potuit, ad partes fidelium redivit. Sic
factum est, ut Christi amicus mortem pro illo viribus totis
quaereret, sed non inveniret; quod tamen merito non carebat
optati martyrii. Ideo iam in antiquo officio Breviarii coepit
cani: „O martyr desiderio / Francisce quanto studio /
compatiens hunc sequeris / quem passum libro reperis / quem
aperuisti // Tu contuens in aëre / seraph in cruce positum / ex
tunc in palmis latere / et pedibus effigiem / fers plagarum
Christi // Tu gregi tuo provide / qui post felicem transitum /
dirae prius et lividae / glorificatae speciem / carnis
praedendisti”.
Scripsit fr. Benedictus Huculak OFM
|