SANCTI FRANCISCI ITINERARIVM (
SANCTI FRANCISCI ITINERARIVM (VI)
Insignis
sectator crucifixi Iesu, vir Dei Franciscus a suae conversionis
primordiis tanta disciplinae rigiditate carnem crucifigebat cum
vitiis (Gal 5, 24) et motus sensuales tam stricta frenabat
modestiae lege, ut vix necessaria sumeret sustentationi naturae.
Cocta enim cibaria sanitatis tempore vix admittebat et raro,
admissa vero aut commixtione cineris interdum faciebat amara aut
aquei superinfusione liquoris ut plurimum reddebat insipida. Quam
vero districtam in potu parcitatem servaverit, carnem suam a vino
abstrahens, ut transferret animum ad sapientiae lucem, hinc
liquido valemus advertere, quod etiam aquam frigidam vix audebat
ad sufficientiam bibere. Nuda humus ut saepius lectus erat
lassato corpusculo, cervical lapis vel lignum, vestis autem
simplex, rugosa et hispida tegumentum, ideo quod experientia
certa didicerat, hostes malignos duris et asperis in fugam
converti, delicatis autem et mollibus ad tentandum fortius
animari.
Rigidus
in disciplina super custodiam suam (Is 21, 8) vigilabat attentius,
curam gerens praecipuam de impretiabilis custodia gemmae,
castitatis videlicet, positae in vase fictili (2 Cor 4, 7), quam
possidere studebat in honore sanctitudinis (1 Thess 4, 4).Quapropter
circa suae conversionis principia tempore hiemali, spiritu fortis
et fervidus, in foveam glacie vel nive repletam se ipsum
plerumque mergebat, ut et diabolum sibi perfecte subigeret et
candidum vestimentum munditiae a voluptate praeservaret. Tanta
quoque per exercitationes huiusmodi fulgere coepit in sensibus
venustate pudoris, ut plenum iam carnis assecutus dominium,
foedus cum oculis pepigisse videretur (Iob 31, 1), quod non solum
carnalem aspectum procul refugeret, sed et curiosum vanitatis
cuiuscumque contuitum omnino caveret.
Verum,
licet cordis et corporis puritatem adeptus, sanctificationis
quodam modo proximaret ad apicem, non cessabat tamen lacrimis
iugiter oculos expiare mentales, caelestem quaerens munditiam et
corporeorum luminum parvipendens iacturam. Cum enim ex continuo
fletu infirmitatem oculorum incurrisset gravissimam, medicus ei
suasit, ut abstineret a lacrimis, si corporei visus caecitatem
vellet effugere; cui tamen non assensit, malle se asserens
corporalis visus lumen amittere, quam lacrimas, quibus oculus
emundatur interior, ut Deum videre valeat, repressa devotione
impedire. Erat quoque vir Deo devotus inter lacrimas caelesti
quadam iucunditate serenus tam mente quam facie, utpote qui pro
conscientiae sanctae nitore tanta perfusus erat unctione
laetitiae, ut et mente in Deum incessanter excederet et in
cunctis operibus manuum eius iugiter exsultaret (2 Cor 5, 13).
Omnium
virtutum custos et decor humilitas adeo virum Dei sui iuris
effecerat, ut quamvis multiplex in eo fulgeret praerogativa
virtutum, haec tamen in eo tamquam in Minorum minimo praecipuum
videretur assecuta dominium. In propria quidem reputatione, qua
se fatebatur maximum peccatorum, prorsus nil erat nisi fictile
quoddam et sordidum vasculum, cum in veritate vas esset
sanctificationis (Ier 22, 28) electum, multiformis virtutis et
gratiae ornatu fulgidum. Studebat quidem summopere in oculis suis
aliorumque vilescere, defectus in se latentes publica confessione
detegere, sed etiam dona Dei celare, ut nequaquam id pateret
gloriae, quod occasio posset esse ruinae. Cupiens autem summam
consequi humilitatem, se ipsum adeo studuit non solum
superioribus, verum etiam inferioribus subdere, ut etiam socio
itineris, quantumlibet simplici, obedientiam promittere solitus
esset:df ut non tamquam praelatus ex auctoritate praeciperet, sed
tamquam minister et servus etiam subditis ex humilitate pareret.
Sociam
quoque sanctae humilitatis paupertatem excelsam perfectus Christi
sectator caritate sibi studuit sic desponsare perpetua (Ier 31, 3),
ut non solum pro ea patrem matremque reliquit (Mc 10, 7), verum
etiam quae habere potuit universa dispersit. Nemo tam auri, quam
ille cupidus paupertatis, neque aerarii custodiendi sollicitior
quisquam, quam iste huius evangelicae margaritae: cum a principio
Religionis usque ad mortem tunica, corda et femoralibus dives, in
sola videretur gloriari penuria et egestate gaudere. Si vero
pauperiorem se quempiam secundum exteriorem habitum cerneret,
semet protinus arguens excitabat ad simile, tamquam si aemula
paupertate concertans, vinci se in illo spiritus quadam
nobilitate timeret. Quod eam ut pignus hereditatis aeternae
omnibus caducis praetulerat, fallaces divitias velut feudum ad
horam concessum nihil putans, hanc prae opibus magnis amabat et
in ea cunctos optabat excedere is, qui ex ea didicerat inferiorem
se omnibus reputare.
Scripsit fr. Benedictus Huculak OFM
|