Quibus indiciis,
Quibus indiciis, quibus modis aestheticam artem
concipientibus maximi apprehendant philosophi.
Acroasis
in conventu instituti CISAT [Centro Italiano Studî Arte-Terapia]
- rectore prof. Roberto Pasanisi - habita a. d. III Kal. Iul. A.
MMXIII.
Antequam
lucem intueretur aesthetica, quaedam argumenta veluti pulchritudo,
ars animique motus, non ad unam tantum adhuc pertinebant
doctrinam. Aesthetica, ut disciplina philosophica, saeculo XVIII
exeunte in lucem prodiit statimque se praecipuum aetatis nostrae
casum ostendit. Aestheica enim ea nascitur spe, fore ut sigillum
universale illi tribueretur regioni, quae, cum penitus esset
ignota, quam ob causam, ad percipiendum apta non habebatur.
Dicendum
est hanc regionem subiectivitatis signo manifestationibus suis
maxime constituti, inter quas “perceptio individualis”
potissimum obtinet locum: status subiectivus enim, qui fieri
philosophiae origo et fons animi motuum incipit, ignotus erat
Antiquae aetati, qua passionis notio praestabat. Qui animi sensus
in promtu usque ad seculum XVII permansit. Nam a saeculi XVIII
initio tam praecipuus animi motus est proprietas naxime
subiectiva putata, quae omnes actus nostros comitatur propeque
ponitur, praeter nostrae spiritalis vitae fundamentum, voluntatem
et intellectum.
Aesthetica,
ut actus temporis nostri, in spatio circumscripto, i. e.
Germanico, augetur, quod exeunte saeculo XVII definitos in
litterario campo profert fetus (cuius effectus sunt Goëthe,
Novalis, Schiller, Hölderlin, et alii) et in musica (cuius
exemplaria sunt Mozart, Beethoven, Schubert) et radices agit in
nexibus socialibus, ubi ars plane videtur se societatis rem esse
factam. Nam eodem temporis puncto, quo aesthetica nascitur ut
philosophica disciplina, artifex subiectus aptus ad opera agenda
fit. Quae opera videlicet solum sub specie aesthetica aestimantur.
Tunc a Renatis litteris incipitur actus, qui temporis nostri
proprius configuratur, antea, e contrario, actus artificis, prae
theoria et praxi, extra unificationem manet et definitionem,
quarum gratia includitur in theoria aesthetica. Si enim Kant et
Hegel philosophos consideramus, statim in illis duas eastheticas
distinctas videmus: quarum altera ut sensuum perceptionis
disciplina, altera ut pulchritudinis vel artis disciplina
configuratur; prior sensuum stimulationem profert, altera
aesthetica scricto significatu disciplina aestimatur. Si
aesthetica ut mixtura artis, pulchritudinis, sensuum perceptionis
una cum animi motibus consideratur, campo philosophico temporis
nostri instamus. Ideo si putamus aliquam esse distinctionem inter
aesteticam ut disciplinam artis et illam ut disciplinam sensuum
perceptionis, quae animi motus excitat, campo antiquo instamus.
Ex eo consequitur, ut Aristotelis duo opera nobis produxerit:
quorum prius De Poetica agit, ubi philosophus tractat de arte
cognoscenda, alterum De anima, ubi loquitur de sensuum
perceptione.
Hodie
artes omnes non ad imaginem, sed potius ad verborum ducunt
expressionem: v. g., exemplar carminis lyrici est metaphorae
mimeticae locus. Intra hos limites temporis nostri expletur
aesthetica.
Quaeque
ars patefacit campum suum, si modo verborum expressioni, modo
communicationi, modo signo vel imagini aequatur.
In
societate omnes, cum loquantur, aut verbis, aut voce, vel
gestibus utuntur. Quo fit ut ex verbis et verborum expressione
poësis derivetur, ex voce musica; saltus ex gestu.
Nam
secundum Batteux auctorem artes sunt musica, poësis, sculpura,
pictura, saltus. Nam, cum de artibus agatur, dixit alias utiles,
alias utiles et pulchras, ut architecturam.
Principium,
ad quod solum artes pulchrae duci possunt est imitatio, i. e.
mimesis secundum Aristotelis concepta (quod non solum imitationem,
sed verborum etiam expressionem significat).
Secundum
Batteux hoc est principium unicum. Non minus definita, quamquam
collocatur in campo lato sensu expressivo, est pictura. Nam
pictor primum lineamentis, tum coloribus exprimitur.
Ars,
quae antiquo more actum significat (Graece ?????i?), et
quae apud Kant est mentis facultas facta, est et erit vim maximam
et infinitam, simul cum splemdore fere immenso magis magisque
sumptura. Iam tempus adest quo Schelling philosophi gratia ars
fit solum verum et aeternum philosophiae instrumentum, quod unum
ad Absolutum percipiendum aptum ducatur.
Rationum
theoricarum causa, flatus levissimus philosophicus in artem
penetrat, adeo ut vis sua aliis disciplinis praestet.
Nunquam,
in Occidentali consuetudine, gradum tam altum attigit ars, nec
tale fastigium, nec talem praestantiam. Nunc ars diligitur et
quaeritur sine limite, et vis sua non minus comparatur quam
scientiae (lato sensu), rebus moralibus, religioni. Quod debitur
non solum actui praecedentis Kant philosophi, sed philosophis
etiam ut Schelling, qui, quamvis ignoret obiectum manibus factum,
opus artificis materiale, nihilominus in artis opere fere
absolutum morari cogitatione non desinit, qua theoricus censet
artificem mente vitam fingere infinitam. Secundum Hegel ars ex
modis cognoscendi est unus, qui per religionem et philsophiam
perfici potest; haec artis et religionis vera est unitas.
Dicendum est secundum Kant formam pulchram naturae ob formae
perfectionem ex artifice natae longe prestare; hanc, cum humanus
sit actus, non agere nisi intra humanos limites (si natura Deum,
factorem suum, ars hominem revelat). Secundum Hegel nihi aliud
est homo nisi Spiritus Absoluti espressio: igitur se semper ultra
se proicit. Nam si est limes, hic in inscitia sui manet, et talis
inscitia est ab initio, cum iter suum natura incipit. Inchoatio
est inscientia, sed motus; per motum postea Spiritus cognoscit se
ipsum. Cum autem homo apparet Spiritus iam est totaliter in actu,
i. e. totus actus est, quia homo eius est sigillum.
Ars
igitur, cum humanus sit actus, nihil aliud est nisi Spiritus
maxima expressio. Natura, qua forma oritur pulchra, est hominis
inchoatio, non expansio, cui adaequatur ars, effectus secundum
philosophum. Ex eo consequitur, ut absolutae Spiritus sint formae,
velut ars et religio et philosophia. Unaquaeque est forma ducenda,
per quam Spiritus revelat se ipsum. Quarum igitur omnium homo
maximum est vehiculum. Sed Spiritus non stativus, sed mobilis est.
cuius motus Historiam gignit, i. e. gradus incertos, graves,
arduos, per quos augetur; cuius forma vel expressio omni gradui
adaequatur. Exinde non de arte agitur, sed de historia artis, i.
e. actuatio formarum per quas Spiritus se ipsum revelat.
Dicendum
est philosophum cogitationem suam de arte secundum proprietates
saeculo XVII vigentes traxisse videri. Quo enim tempore
enumerabant singulas artes, sed eius proprius est modus
spiritalis de arte cogitanda: “quod hic mundus habet in se,
nisi
pulchrum,
pulchrum nisi Spiritus in actu, qui est Idea, ergo Spiritus idem,
verum ipsum.”
Quam
ob rem Architectura prima est ars, quia tendit ad materiam
inertem mutandam. Postea veniunt sculptura, pictura, musica. Poësis
e contrario est maxima forma spiritalis: “singularitas sua
consistit in vi qua subicitur spiritui et eius representationibus
animi motuum, ex quibus musica et pictura inceperunt artem
liberare “Hic est modus, dicit philosophus, artium”: in
ordinem suum quaeque ars redigitur prout minor vel maior est
proximus eius Spiritus: unde ars exterior architecturae, ars
obiectiva sculpturae, ars subiectiva picturae, musicae, poëseos”.(1)
Hegel
primus huic disciplinae nomen suum dedit; sed iam antea alii de
arte et eius categoriis meditati erant. Satis nobis est in
memoriam revocare Romanticismum Germanicum, qui sub hoc aspectu
valde significativus est.
Nova
ars, cum sublimitatis et animi motuum praestantiam cognoscat,
propter hoc se ostendit valde longinqua ab aequanimitate atque
harmonia propriis speciminis neoclassici, apud quod principium
unum formosum admittitur. Nunc fit, ut dissonantia, et immo
deformitas, accipiantur in operibus.
Scimus
enim Lessing deforme accipere in operibus, quamvis addat hoc non
debere esse tale ut animum eius, qui eo gaudeat, vehementer
percutiatur (v. g. Laocoon, MDCCLXVI). Deinde hoc a fortiori
oportet vitetur in artibus figurativis, ubi deformitas tam sit
clara, ut effectus minime sit gratus acceptusque plane videntibus.
In poësiea , econtra, auxilio potest esse, quoniam, cum inter
structuras poëticas una sit, eadem (i. e. deformitas)
asperitatem subitaneam perdit, ut ipso facto auxilium ei conferre
possit.
Inter
eos qui lectionem Hegelianam acceperunt opus nobis est recordari
Carolum Rossenkranz, opere celeber, cuius titulus est “ De
dformitate tractanda” (MDCCCLIII), ubi dicit in arte
deformitatem includi posse nisi momentum dialecticum, negativum,
quod superandum est ad finalem versus locum (i. e. synthesin
finalem). Deformitas, concepta ut pulchrum medium et comicum,
synthesin finalem, ad artis vim constituendam solum est aptam.
Effectus tamen eius tunc erit ridicula imago, plerumque distorta
atque depravata.
Quod,
e contrario, ad Hippolytum Taine pertinet, qui de artis
philosophia loquitur. Dicit autem artem, cum plane et permultum
rei sit imitatio, necesse esse huius imitationem rationalem. Apud
hunc philosophum ars fit “positiva”, “descriptiva”, cum
ei sit in animo, ut ars spolietur ommi ratione metaphysica, i. e.
efficiatur ut ars fiat speculum rationum, quae sint in re et
artis actum reapse determinent.
Secundum
Taine tria momenta sunt sub hoc actu (qui scientificus appellatur
actus): species (vel genus), societas, punctum temporis
constitutum.
Quod
pertinet ad me, dicendum mihi est artem esse fetum libertatis,
ubi libertas significat voluntatem, naturalem et perceptivam,
quae tamen semper rerum selectionem postulat. Unde sequitur, ut
propria sit artificis intuitio. Secundum philosophum Johannes
Gentile, “ forma artis eadem non est quam cogitationis forma,
quia ars non est cogitatio, sed eius est anima. Nam, si
cogitationis forma est logica vel ethica (si consideratur quo
momento se ipsam agit), forma artis, e contrario, nisi principium
inactuale cuiusque operis, cui solum pulchritudinis vis adaequari
potest.
Potest
exinde dici solum per formam absolutam accedere posse ad
pulchritudinem. Vis igitur aestheticae estne pulchritudo, quae
vitae spiritalis aliquod est elementum?
Signa
pulchritudinis, silentes testes vel humanarum rerum symbola,
aliqua praeteritum tempus monumentis inscribit.
Illa
enim carmina vel poëmata, quae antiquas gentium vicissitudines
narrant, dolore vel gaudio repletas, nos hodie ducunt ad eas in
memoriam revocandas, per versus praesertim ab eis constructos,
qui ea nobis tradere voluerunt.
Cogito
de “Odyssea”, “Iliade”, Divina Comodia”, sed etiam “Mille
et una nocte”, de his operibus meditor quae testantur quam
aptus sit homo ad sortem victimae infelicem in herois actum
mutandam. Si quid in memoria latet, poëta efficit ut, id in
lucem adferatur, imago labilis defigatur et animo dimisso
solacium praebeatur.
Erratio
(2) est maxime poësis, prae alteris expressionibus artis
propriis; et nihil minus idonea ad fatenda omnia quam illa
expressio quae tota in se continere putet.
Quia
poësis non est solum “chyrographum stilis” (apud Petrarcham,
De Vita solitaria), sed valde materia prima civitatis et mythorum.
Ita, eodem modo quo aliqui philosophi de deformitate atque
pulchritudine non cogitant, quae a malo aut bono non separentur,
eodem modo ethica et aestheica pari pondere expenduntur.
Hodie
certissime ars consuetudinem coepit habere deformium et
invenustarum rerum, quae vero ad sublime per artem non
adtolluntur.
(1)
Eandem cogitationem invenimus apud Britannum scriptorem, cui
nomen est Oscar Wilde: “ Vita moderna composita et relativa est:
hae aetatis nostrae sunt qualitates. Ut prima configuretur,
necesse est aerem percipere totum cum intus subtilitatibus,
stimulationibus variis, singularibus et miris cogitationibus; ut
secunda configuretur, oportet ad imum rerum descendatur.
Quamobrem sculptura ad hunc finem apta non est; a contrario
musica ars repraesentativa est, non minus quam res litterae, quae
sunt et semper erunt maxima ars repraesentativa” (in “De
profundis”).
(2)
Mirum est quomodo, concordantia mentis (quod fortasse reducitur
ad universalia, de quibus Scolastici loquuntur), hoc conceptum
“erratio” inveniatur apud philosophum Italicum temporis
nostri, cui nomen est Emanuele Severino. In libro suo in lucem
nuperrime edito prae recordationis momentis loquitur de erratione,
quae significat non rectum iter agere prae veritatis iter, quod
unum est et irrecusabile. Secundum philosophum, qui ea in
diurnario intimo dicit (nam liber est eius vitae synthesis), tota
manifestatio mundi nostri est apparitio, imago igitur mobilis per
excellentiam, sed imago rei verae cui subicitur, hac ultima non
transeunte, fixa verumtamen immobili. Dicit hanc imaginem
transeuntem, fere speculum primae verae rei, esse somnium, dis-tractionem,
unde quae ex ea veniunt sunt dis-tractio, erratio summa re.
Nonne
ars somnium est, summa erratio est, quia ad rem perfectam, de qua
loquitur Severino, semper inclinat?
Quid
est tunc recordatio nisi cordis refugium, i.e. apud cor vel in
corde domicilium semper, quaerendum (cor ut limes et limen
definitum)?
Scripsit Johannes Teresi
|