De Roberti Turneri Encomio debiti
De Roberti Turneri Encomio debiti
Hoc encomium puto hodie exscribendum et lectoribus offerendum,
non solum propter validam quandam affinitatem, qua argumentum
vetusta hujus laudis cum Europa nostro saculo are alieno
obruta conjunctum esse videtur, sed etiam propter Divum
Valentinum, cuius hodie celebratur patrocinium amoris, quem
auctor noster demonstrat eum mutuum debitorum complexum esse quo
omnis natura rerum cohareat.
Roberti
Turneri Paradoxon sive Encomium Debiti
Melius est debere, quam non debere.
Alcibiades in suo symposio, Socratem dum vellet colore vero
vivoque exprimere, eum Pharmacopoi pyxidem dixit: pyxidem certe,
extra si videas, intus si penetres. Vidistis enim Pharmacopoi
officinam pyxide undique instructam, et pyxide, qua pra se
ferebat Harpyias, Satyros, hados reptantes, cervos alatos,
anseres cum frenis, alia monstra: qua prius rideas, quam videas.
At intus si penetres, erit quod quaras; quaris? erit quod ames;
amas? erit qua emas ingenti pretio, lautas scilicet res:
balsamum, ammomum, zebetum, ambram, muscam,
alia, qua servant sanum, sanant agrotum. Ad
hanc normam exigebat hominum, extra si exanimes: at intus si
judices principem hominum, quo nihil vidit vel schola nitidius,
vel mundus divinius.
Quorsum ista? ut me purgem prius, quam peccem. Nam cum hoc
tempore pessima quoque res vincant optimas: sensus intellectum,
potus cerebrum, oculus visum; volo afferre paradoxon, quo nihil
ne Stoa quidem audivit implicatius—scilicet, Melius esse
debere, quam non debere. Stupetis? vel desinite stupere
meum paradoxon, vel incipite stupere Pharmacopoi pyxidem extra
monstrosam, intus pulchram; extra falsam, intus veram; extram
dubiam, intus certam et ad normam Socratis penitus depictam. Date
mihi quaso hanc operam, ut me legatis. Ego vobis vicissim dabo
illam operam optimam: ut vos omnes beem.
Omnes si estis felices, estis debitores. Cum infelicibus nihil
mihi hodie nec unquam erit, si potero cavere.
Ordiar ab obo, ut concotio sit facilior. Homo natus est non
sibi, sed aliis, aliis etiam canibus et bobus—ne putetis
fortasse tantum patriam, parentes, amicos, cum Cicerone. Siquidem
Deus homines ea lege finxit: ut quemadmodum ignis non se, sed
alios splendore suo et ardore complet: sic homo quicquid habet
genii, ingenii, moris, amoris, aliis habeat aque ac sibi: immo,
si heros velit esse, aliis magis quam sibi. Id homo si non sciat
sua ipse mentis luce, corporis illa fabrica pulchre sciteque a
natura divino quodam ordine expressa facile docebit, clara
docebit. Siquidem animo illa sunt partes ut corpus vegetet,
corpori ha ut animum sustentet, utrique aque plures ut alter
alterum muto quodam fotu et subsidio tueantur, si velit aut illud
vivere aut hic moveri. Hoc quid aliud est, quam mutuum debitorem,
corpus anima, animum corpori, omnia omnibus?
At ista non videntur: Male philosophus es, qui vis videre. Tamen
ut istud etiam tibi dem, vide in membris tuis ipsam veritatem.
Oculus videt pedi, pes stat manui, manus tangit ori, os edit
stomacho, stomachus digerit corpori redditque a singulis quod det,
tanto ordine, tam arcta lege, tam certo tempore, ut videamus Deum
aut nolle hominem esse, aut velle esse debitorem in omnibus
partibus, non in singulis tantum.
Ha res tanti apud me sunt, ut cui velim serio esse amicus,
illi certe velim esse debitor. Siquidem pecuniam cum reddo,
quanta voluptas? Major re, liquidior fructu, perfectior cumulo,
quam illa Alchemistarum de stanno mutato in argentum, cupro in
aurum. Hi enim non putant omnino se inventuros, quod quarunt; si
invenerint, extra se sunt pra gaudio. Sic debitores, si
accipiant quod difficulter se accepturos sperabant, ita exultant
et gaudio quasi triumphant, ut latitia patris de filio servato,
pra hac, nulla sit. Deus ex nihilo nos finxit tantumne? Etiam de
nihilo homines nihili redemit, tamque arcte sibi devinxit ut
simus mente et lingua indigni, si putemus nos posse aut mente
parere aut lingua edere gratias huic beneficio pares. Debitores
ergo esse Christo debemus velle, nisi velimus esse in Christum
impii. Videtur pars quadam divinitatis gerere in se formam
Christi, nec verius nec melius geres, quam si, ut Christus sibi
omnes, sic nos nobis plurimos faciamus creditores.
Esse creditorem, quanta res supra hominem, ut leviter dicam.
Qui enim debitor est, id huic proprium: habere pro se omnes ad
Deum supplices. Scribunt de servis Gallicis, qui erant eodem quo
domini tumulo contecti: totos annos posuisse in precibus pro
salute dominorum. Ad hanc normam formo creditores. Sudant, algent,
orant, flent, rident suis debitoribus, quia hi illis timent (plus
enim illis est pecunia quam vita) ne creditum amittatur.
Moriuntur, illi his vivunt: ut esse debitorem sit esse dominum,
si rem exigamus ad veritatis libellum. Boni verbi sint mihi
testes mali: usurarii Galli, qui, quod frumenti pretium
minueretur, litteras se fecerunt longas: malueruntque mori, quam
vita sua aliquam felicitatem communicare aliis. Quanto igitur
carior illis pecunia quam vita, tanto contentius pro debitoribus
orant: non tam sibi ut diu vivant, quam ut illis vivant feste et
utiliter. Solvendo qui non est, creditori quid obligetur?
Debitores ergo honorandi sunt, quid non honorandi? Perpendite
qua voluptate dum vident ad se venientes creditores tam humiles,
tam obsequentes, tam reverenter usque ad genua supplices, ut
nihil magis antiqui Romani laudi ducebant maxima prensari.
Nullus nullius ordinis Roma majori humanitatis specie
prensabatur, quam a creditore debitor. Creditores laudant ut
ladant, quanquam dum ladunt titillant omnemque quarunt viam
qua objiciant debitori versuram, id est, copiam augenda, non
dico rei sed felicitatis ipsius.
Dic mihi Meliboe, quid jam in debitorem vitii aut convitii?
Si dicas vitium, contra est Deus: Mutuum date nihil ex eo
sperantes. Si convitium: Facite, inquit Christus, amicos, id
est, facite vobis debitores, de Mammona iniquitatis.
Tolle mihi quaso ex natura orbe debitores: quos vero
reliquos? miseros omnes qui non habent, cui credant. Immo istud
debere, videtur habere certam affinitatem quandam cum calo, cum
terra reliquisque elementis, in quibus tanta est concordia,
tantus amor, ut terra non velit esse sine reliquis, non reliqua
sine terra. Ex quo facile colligere est, ut vitam nostram cibo,
potu, et aëre; ita naturam humanam mutuo debito sustineri.
Nec anima hujus universi, qua secundum Academicos omnes res
animat, sine debito suam obire functionem potest. Nam si
cogitemus mente ideam mundi extra debitum, nihil prater odium,
invidiam, turbam cogitabimus. Mente pingamus Metrodori mundum,
Jovis luctam cum Saturno: nullus usus siderum, nulla
intelligentia vis, nulla necessitudo elementis cum elemento,
Solis cum Luna, Deorum cum damonibus, aliarum rerum cum aliis—
quid non fodi, tatri, abjecti objiciunt menti tua oculo? Ubi
non est aut mutui datio aut accepti redditio, introducitur chaos,
illud magnum non magnum, in quo omnia et nulla, et ideo nulla
quia omnia. Quid exclamo, confusionem? Satis dixi, qui dixi “chaos.”
Mutuum ergo et debitum debemus ponere, ut ponamus mundum vere
mundum ob ornatum et cum ornatu. Stella quidem pulchra, sed
sine opera Solis foda; terra fructuosa, sed sine subsidio aqua
monstrosa; astas amona, sed sine temperatione elementorum
pestilens. Nihil est in hac machina magna molitione aut magnum
aut pulchrum, nisi accipiat ab aliis quo sit magnum, et det aliis
quo sint pulchra.
Miror antiquitatem superstitionis vel matrem vel alumnam, qua
solem, calum, solum, immo beluas consecrarit, tam fuisse hebetem
et plumbeam ut nullam debito et mutuo divinitatem tribuerit. Nam
si alia res diva putarentur quod utiles, cur non debitum in
illo cali solio locatum? Debitum, inquam, cujus vi vivit
quicquid vivit, floret quicquid floret, splendescit quicqud
splendescit! Quamquam sint alia res, aut possint esse, non
constricta ipsa inter se mutui debitique jure divino: homo vero
non debitor, quamdiu stabit? Quid? Stabit? Cum dicto cadit,
siquidem hominem tollimus, si tollimus amorem. Amor vult debere,
immo debet debere. Sed
fingis hominem sine aut debito amoris aut amore debiti. Quod
monstrum! Neget caput oculo pedem, oculi
pedi visum, pes corpori statum: levicula ista pra ut alia, manus
ori, os stomacho, alia partes aliis negent quam debent
functionem, quo ibit homo? In fumum et cinerem parentes suos: nec
ullus hinc Asculapius eum in lucem unquam revocaverit.
At in mundo si debeant res rebus ex illo mutuo complexu,
existet id quod miramur, non ornatum modo, sed firmum et aquum.
Inter zonas, calos, calorumque motiones quis amoris complexus?
Debitus iste. Nam si tollis, ipsos calos tollis: elementa cum
elementis tam arcte coharent, ut elementa sibi invicem videantur
alimenta. Dissolve hunc nodum. Non potes certe, nisi una
dissolvas magnam hanc rerum machinam.
Rerum inter se hac concordia debita dat mundo deos onustos:
Bacchum vino, Cererem frumento, Floram herba, Pomonam fructu.
Certe, si quantum alter alteri debet, tantum quisque redderet,
rediret nobis Saturni illud saculum aureum, in quo non essent
aurum, argentum, alia, illud meum, hoc tuum, sed omnia omnium,
prout necessitas judex aut index.
Facessant Persa, qui infamiam putant debere, facessant
Ulpianus, Modestinus, alii minuti ut juris sic pecunia aucupes,
qui volunt in debito esse speciem quandam servitutis. Debeo ego
semperque debere volo. Cui? Minimus maximo. Cui? Servus domino.
Cui? Cliens serenissimo principi Ernesto, qui quantum a Deo homo,
tantum aliis hominibus suis quasi Deus largitur. Aliis quid et
quantum debeo? Quod caritas quasi legem jubet proximo me, quantum
mei permittit aut pietas in Deum, aut Reverentia in Ernestum. O
felicem me, omnia debitorem.
Annotationes
- ambram] Nemo
est quin sciat duas esse ambras: videlicet alteram rem
terrenam, lautam, caram, in Pharmacopoi pyxide
reconditam, ingenti pretio emendam, qua, ut monet auctor
noster, servet sanum et sanet agrotum; sed etiam alteram
vim calestem qua nullo pretio aut vendi aut emi possit,
et qua felici, cui contingat, tam sanet animum quam
animam servet.
- sanant
agrotum] Usque ad hac verba, fere eadem
legere potes apud Athanasium Kircherum (1602–80) in Paranesi
ad tyrones mathematicos. Robertus Turner mortuus est
24o die Novembris mensis anno 1599o: itaque patet
Kircherum et Turneri encomium legisse et locum inde
sumpsisse (sive furatum esse).
- debere] In
Dornavii Amphitheatro Sapientia Joco-Seria, libro
errorum pleno, false legitur timere; quo nullum
typographi mendum magis displicuit.
- caput
oculo pedem] Sic in omnibus codicibus: sed
difficile est sensum hujus caput oculo pedem; capere:
quomodo negat caput pedem oculo?
Plura huius auctoris: http://nemo-nusquam.blogspot.com/
Scripsit Nemo Oudeis
|