De Jesu passione
De Jesu Christi passione
Passio Jesu Christi in quattuor evangeliis descripta est,
quorum tres synoptici, videlicet Marci, Matthaei et Lucae,
similia narrant. Sunt qui evangeliorum veritatem recusant, quod
1. redacta sint postquam quadraginta aut plures anni
transierant,
2. scriptores factis non adfuerint, sed ex memoria aliorum ea
didicerint, ideo a referentibus fortasse commutata sint,
3. illi, qui facta referrent, ea pro bono suo partim effingere
potuerint,
4. saepe in evangeliis alia aliter narrata sint,
5. hoc sibi proposuerunt evangelistae, ut veritatem Christi
confirmarent, non ut historiam diligenter proderent.
In evangeliis et facta et theologicae cogitationes de Christi
vitae et mortis significatione leguntur, praeterea antiquorum
veteris testamenti prophetarum scripta respiciuntur ut Jesus
Messias ab Judaeis exspectatus fuisse arguatur. Nullo cum ornatu
passio in evangeliis narrata est, cum posteriores fabulae
plurimis singulis exornatae sint. Mors tantum Jesu in cruce ab
historicis comprobata est, nam post annos sexaginta historicus
Judaeus Josephus Flavius haec refert:
"Tempore illo apparuit Jesus sapiens mirabilia
perficiens, magister illorum qui libenter veritatem accipiunt.
Cuius asseclae et ex Judaeis et ex Graecis exorti sunt. Cum autem
Pilatus Jesum propter Judaeorum principum accusationes crucis
poena damnaverat, ii qui illum amaverant amare non desierunt:
cuius grex "Christianorum" ab ipso appellatus usque ad
hunc diem minime defecit."
Haec vero ab historico Romano Tacito relata sunt:
"auctor nominis eius (id est nominis Christianorum)
Christus Tiberio imperitante per procuratorem Pontium Pilatum
supplicio adfectus erat".
Sunt narrationes quae ex antiquo testamento, praesertim ex
libro prophetae Isaiae, singula alia desumant; ex psalmo vicesimo
primo verba haec a narratoribus repetita "omnia ossa mea
numeraverunt" (in versu XXI) ita leguntur, ut Christi corpus
tantopere extentum sit, ut singula ossa eius praesentibus
aspicere et enumerare liceret.
Alia in scriptis apocryphis, ab ecclesia reiectis,
inveniuntur, exempli gratia in Nicodemi evangelio. Commentaria
sanctorum Augustini et Hieronymi aliorumque doctorum magistrorum
de passione scripserunt; ita sanctus Ephraim:
"Membra eius extenderunt eumque deriserunt, vir quidam ab
ipso creatus flagellum detinuit, creaturarum omnium auctor terga
sua verberibus obtulit."
Opera Aevi Medii, sicut Petri Comestoris "Historia
Scholastica" et Jacobi de Voragine "Legenda
Aurea", opiniones addiderunt ut narratio vividior fieret:
Johannes evangelista scripsit manipulum a tribuno et principibus
Judaeorum ductum Jesum comprehendisse et vinxisse, passionis
narrationes autem hoc addiderunt, Christi manus tam arte vinctas
esse, ut cruor ex unguibus manaret. Monachus Aevi Medii Johannes
Fécamp accurate morientis corpus descripsit, unde aliquot
pictorum animi concitati sunt:
"Eius pectus nudatum pallebat, latus cruentum rubescebat,
viscera extenta desiccabantur, oculorum lumen evanescebat, crura
marmorea pendebant, rivus sancti cruoris pedes perforatos
irrigabant."
Mel Gibson ad pelliculam filmicam "De Christi
passione" perficiendam alia fabula usus est, id est "De
acerba passione Domini nostri Jesu Christi", quo visiones
sororis Germanicae Annae Catharinae Emmerich describuntur, quae
se Christi excruciationes vidisse putavit. Exempli gratia, haec
addidit verberationis narrationi:
"(Milites) baculo spinoso nodis et assulis praedito usi
sunt, verbera carnem in frusta reduxerunt, cruor profluebat ...
Flagella tenuibus catenis confecta unculis ferreis praedita erant,
quae usque ad os penetrabant et maiora ictu quoque carnis frusta
evellebant." Quae soror Judaeos multo severius accusat, quam
quod in evangeliis invenitur.
Quando Christus crucifixus est? Haec ab evangelistis
ceterisque auctoribus inferuntur: anni cuiusdam inter XXV et XXXV
p. C. n. vere, Veneris die luna plena, primo die Paschae
Judaeorum aut pridie. Plures dies a studiosis varias ob causas
designati sunt: VII mensis Aprilis anni XXX p. C. n., III Aprilis
XXXIII, XXX Aprilis XXVIII, sed recentiores articuli de die XVIII
Martii XXIX maiore cum fide testificantur.
Scripsit Herimannus Novocomensis
|