VICTOR PAPA
VICTOR PAPA
Oriundus fuit Victor ex Africa Punica
seu Carthaginensi, quae ceterum facta erat patria Latinitatis
Christianae in primis operâ Tertulliani et Minucii Felicis. Ergo
nihil mirum, si Victor habetur primus papa, qui Latine scriberet.
Ecclesiam Romanam ille rexit ab anno centum undenonagesimo usque
ad duodeducentesimum uel undeducentesimum (189-198/199). Pertinet
ad numerum eorum pontificum, qui post Petrum et Clementem (90-101)
maxime asseruerunt uniuersalem primatum episcopi Romae eumque non
solum honorificum, sed etiam effectiuum siue iurisdictionalem.
Victor illud monstrauit soluens quaestionem de die Dominici
transitus (pascha) celebrando. Cum enim omnis fere
ecclesia localis adoptauisset morem Romano-Alexandrinum paschae
recolendae primo die Dominico post uernam lunam plenam seu post
diem quartum decimum Hebraici mensis Nisan, Christiani in Asia
minore siue Anatolia (hodierna Turcia) celebrabant illam eodem
die, quo Iudaei, scilicet quarto mensis Nisan, nullâ ratione
habita de die, quo festum occurrebat.
Iam medio saeculo ante Polycarpus, Smyrnensis episcopus (Ismir),
de hac re collocutus erat cum papa Aniceto, sed illis non
contigit conuenire de die communi. Nunc autem Victor decreuit rem
soluere praecipiens episcopis Asiatibus conformari cum more
totius Ecclesiae; quod si non fecissent, fore ut
excommunicarentur. Quoniam illi obstinate se gerebant, iuxta
praeuia monita a Victore separati sunt a communione Polycrates
episcopus Ephesinus aliique praesules Asiates. Nonnulae tamen
communitates Asiaticae in sua consuetudine perseuerauerunt usque
ad generale Concilium Nicaenum (Iznik, 325), in quo
statutum est, ut pascha celebraretur primo die Dominico post
uernam lunam plenam, itaque ut uniuersim adoptaretur antiquus mos
Romano-Alexandrinus.
Tunc autem temporis Romam ad Victorem vox perlata est Irenaei,
qui Lugduni quidem (Lyon) ad flumen Rodanum sedem
habebat episcopalem, sed ipse erat Graecus, oriundus e regione
Smyrnae in Asia isque discipulus Polycarpi episcopi. Irenaeus
putauit sibi esse intercedendum apud papam pro Asiatibus suis
conterraneis. Quod comiter fecit indicans controuersiam de die
paschae colendae non pertinere ad rem dogmaticam, quae requirit
consensum generalem, sed ad liturgiam, in qua inde ab initio
multae ortae erant consuetudines.
Hic autem interuentus Irenaei nullatenus mutauit eius
perpetuam certitudinem de praeeminentia Romani episcopi, quod ex
duobus capitibus memorabile est: in primis ideo, quod Irenaeus
per magistrum suum Polycarpum Smyrnensem attingebat ad uiuam
uocem Ioannis apostoli; deinde quod ille ortus erat ex Asia, quae
unâ cum Ponto, Syria, Thracia saeculorum decursu non raro
obsistebat primatui Romae, praesertim postquam Constantinus
imperii caput locauit Byzantii ad Bosphorum, condens Nouam Romam
seu Constantinopolim.
Irenaeus ceterum in suo principali opere, cui titulus Adversus
haereses sollemniter declarat omnibus ecclesiis particularibus
necesse esse conuenire cum Romana, in qua potissimum seruata est
apostolorum Traditio. – Tempore Victoris praeter Irenaeum, qui
scribebat Graece, in Africa Latina floruit etiam maior theologus
nomine Tertullianus. Qui, cum iam annis octoginta saeculi II
magistraliter exposuisset doctrinam de Trinitate et Incarnatione
– duobus tribusue saeculis praecedens Graecos –, dilucide
asseruit etiam primatum Romanum et apud sacram Scripturam locum
praecipuum Traditionis.
Scripsit frater Benedictus Huculak OFM
|