Die 10 Iul.
Pauca de Ioanne Calvino (1509-1564)
Die 10 Iul. a. 1509 Novioduni Suessionum
('Noyon'), quae urbs in Francogalliae regione 'Picardia' sita est,
ortum habuit Ioannes Calvinus, qui septennis matre, Ioanna
Lefranc, orbatus est et aegre tulit, ut videtur, alteram uxorem a
patre Gerardo esse ductam. Primum Ioannes in litterarum et
philosophiae studia Parisiis incubuit, deinde anno 1532 in
Aureliana universitate doctoralem iuris gradum consecutus est.
Huius disciplinae studium expolivit eam disserendi disceptandique
subtilitatem, qua postea is mirum in modum usus est ad suos
adversarios oppugnandos. Dum interea Martini Lutheri doctrinae
etiam apud Francogallos vulgantur, et hac de causa simultates
crebriores fiunt inter catholicos et reformatores, quibusdam
viris doctis Luthero faventibus Ioannes familiariter uti coepit,
quos inter eminebat Nicolaus Cop, rector universitatis
Parisiensis. Hic Kal. Nov. 1533 acroasin fecit academicam, qua
non ambigue doctrinam theologicam defendit 'iustificationem fide
sola' vocitatam. Calvinus interea nonnullas in urbes se contulit,
quo studia sua tranquillius coleret. Anno 1536 Basileae in lucem
edidit opus illud, quod postea pluries ampliavit, 'Institutio
Christianae Religionis' inscriptum.
Eodem anno Ferrariam ivit et Renatam, uxorem Herculis II
Estensis, ducis Ferrariensis, convenit sperans fore ut ab hac
ducissa, cuius propensiones erga Lutheranismum nemo erat quin
sciret, auxilia qualiacumque acciperet. Sed frustra. Calvino
igitur in Helvetiam reverso vir quidam doctus, nomine Villelmus
Farel, suasit ut Genava in urbe maneret eo consilio, ut operam
ambo navarent ad corruptos civium Genavensium mores tandem
reformandos. Quod per duos annos factum est, non tamen sine
multorum civium incommodo et contrarietate, utpote qui novas
Fareli et Calvini leges ferre haud possent. Quare anno 1538
Villemus et Ioannes expulsi sunt: Villemus hanc in urbem non iam
rediit; Ioannes, postquam aliquod tempus Argentorati ('Strasbourg')
commoratus erat, anno 1541, exposcentibus ipsis Genavensibus, in
horum urbem rediit ibique usque ad mortem (die 27 Mai. a. 1564)
vitam degit. Vir fuit integer; totus rebus et cogitationibus
religiosis deditus; in cibum parcissimus, corpore macer; ardentes
habebat oculos; in eius vultu ne levissimum quidem subrisionis
signum deprehendebatur (quod, psychologi quidam dicunt, est
indolis fanaticae proprium). Ne minimis quidem voluptatibus
indulgebat. Viduam quandam Batavam duxerat uxorem, quae tres
infantulos Ioanni peperit, quibus fata (aut Deus, ad mentem
Calvini) paucos aetatis dies concesserunt. Mater ipsa anno 1549
mortua est. Tantam apud Genavenses auctoritatem adeptus est
veluti praedicator et ecclesiae rector, ut paene nihil ea in urbe
accideret quod Calvinus antea haud probasset.
In omnibus huius viri scriptis Latinis et Francogallicis (quae
exeunte saeculo XIX in Germania sunt edita et voluminibus plus
triginta continentur) duae gravissimae doctrinae inveniuntur: A)
doctrina 'praedestinationis'; B) negatio 'liberi arbitrii'. Ad
eas doctrinas pertinent exempli gratia quae ipse explanat in
praefatione operis supra memorati: "Est, fateor, horribilis
illa Dei vindicta super terram: sed si ita meretur hominum
impietas, cur iustae Dei ultioni obsistere nitimur? Sic anteactis
saeculis Dominus hominum ingratitudinem ultus est [...]".
Homo igitur omni merito caret, ut se ipsum non modo salvetur,
verum etiam si quid boni a se operatum esse credat. Nam "Prior
pars operis boni est voluntas; altera, validus in exsequendo
conatus: utriusque auctor est Deus. Ergo Domino surripuimus, si
quid nobis arrogamus aut in voluntate aut in effectu",
scribit Calvinus ('Inst.', L. II, cap. 3, § 9), memor, sicut
ipse fatetur, sententiae huius: "Deus est enim qui operatur
in vobis et velle et perficere pro suo beneplacito" (Pauli
Apostoli 'Ep. ad Philippenses', II, 13). Haud pauci tamen et
liberum arbitrium a Calvino negatum et praedestinationis
doctrinam refutarunt, veluti Sebastianus Castellio. Hic doctrinis
a Calvino propugnatis refragatus est maxime postquam Michael
Servetus, medicus Hispanus et vir haud mediocriter doctus, a
reformatore Genavensi de haeresi erat iniuste accusatus atque
ipso Calvino impulsore die 27 Oct. 1553 combustus est. Calvino
autem, qui hanc poenam capitis defendere contenderat, statim
respondit Sebastianus iterans argumenta libero arbitrio faventia
quae in opere iam explanaverat 'Dialogi quattuor de
praedestinatione, de electione, de libero arbitrio, de fide'
inscripto.
Utique sunt qui putent multas persuasiones hominum hac aetate
nostra viventium originem duxisse ex ipsis Calvini doctrinis;
quorum interpretum pernotus est Maximilianus Weber, cuius liber 'De
ethica protestantica et visione rei oeconomicae capitalistica'
inscriptus multos per annos atque a non paucis viris doctis valde
laudatus est. Non desunt autem qui Maximiliano illi non iam
adsentiantur. Si quis denique tres has doctrinas- catholicam,
Lutheranam, Calvinisticam- ad hominis salutem aeternam
adipiscendam spectantes inter sese comparare velit, is concludere
hunc in modum possit: ad salutem sive salvationem aeternam homo
perveniet 'fide et operibus' (hoc doctrina catholica docet);
sufficit 'fides', respondit Lutherus; 'nec fide nec operibus'
addit Calvinus firmiter putans sortem uniuscuiusque hominis a Deo
iam decretam esse. Fuit igitur Ioannes Calvinus vir ingenio
subtilissimo praeditus, linguae Latinae peritissimus, qua docte
usus est ad cogitata vel difficiliora explananda atque ad eas
doctrinas vulgandas, quas permulti homines etiamnunc veras esse
credunt.
Scripsit Victorius Ciarrocchi
|